Rapport från årsstämman i Aqeri Holding AB (publ)

Vid årsstämman i Aqeri Holding AB (publ) i Stockholm den 26 maj 2014 beslutades:

• att fastställa resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen samt att disponera resultatet i enlighet med styrelsens förslag;
  • att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet;
  • att välja om samtliga styrelseledamöter: Ingemar Andersson (ordförande), Jan Israelsson, Manne K A Koerfer, Erik Nerpin, Hubert Johansson och Christopher Hasselhuhn;
  • att styrelsearvode skall utgå med belopp om totalt 450 000 kr;
  • att välja om PricewaterhouseCoopers AB till revisor med auktoriserade revisorn Lars Wennberg som huvudansvarig revisor och med arvode enligt godkänd räkning;
  • att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av högst 1,5 miljoner aktier mot kontant betalning, apport eller kvittning samt att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt;
  • att införa ett optionsprogram om totalt 1 000 000 teckningsoptioner varav 875 000 ska läggas till grund för utställande av 658 000 personaloptioner och 125 000 ska emitteras till marknadspris till styrelsens ordförande Ingemar Andersson. Optionerna ska ha en löptid om tre år och ett lösenpris om 6 kr;
  • att ge styrelsens ordförande i uppdrag att uppmana minst de fyra röstmässigt största ägarna per den 30 september 2014 att utse varsin ledamot att tillsammans med styrelsens ordförande utgöra valberedning. Valberedningen ska inför årsstämman 2015 bland annat utarbeta förslag till val av styrelse och revisorer samt arvoden.