Arbetslösheten 2018 den lägsta på tio år

Arbetslösheten har minskat flera år i rad, både i landet och i länet. I Gävleborg var arbetslösheten under 2018 den lägsta sedan 2008. Samtidigt hör länet till de län som har högst arbetslöshet i landet och arbetslösheten riskerar att öka.

Arbetslösheten i Gävleborgs län var i december 9,4 procent, en minskning med 1,1 procentenheter jämfört med samma månad 2017. Mest minskar arbetslösheten bland ungdomar och bland utrikesfödda.

Utöver högkonjunktur och stort behov av arbetskraft är en bidragande faktor till den starkt sjunkande arbetslösheten i länet antalet anställningar med stöd, särskilt så kallade extra tjänster i offentlig verksamhet.

– Det är så klart positivt att vi har den lägsta arbetslösheten på tio år, men risken är stor att den kommer att börja öka igen inte minst på grund stoppet av extratjänster. Många av våra inskrivna sökande behöver börja med anställning med stöd för att över huvud taget komma in på arbetsmarknaden, säger Mohamed Chabchoub, arbetsförmedlingschef i södra Hälsingland och talesperson för Arbetsförmedlingen i Gävleborg.

Kort om arbetsmarknaden i Gävleborgs län, december 2018

(Inom parentes anges motsvarande siffror för december 2017)

• 9,4 procent var inskrivna som arbetslösa (10,5).* Sammanlagt 12 788 personer (14 186) varav 1 477 inom etablering (2 026).
  • 14,2 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (17,2).* Sammanlagt 2 096 personer (2 550) varav 284 inom etablering (385).
  • 5 716 personer var öppet arbetslösa (5 177) varav 321 inom etablering (990).
  • 7 072 personer deltog i program med aktivitetsstöd (9 009) varav 244 inom etablering (1 036).
  • 924 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (813) varav 10 inom etablering (34).
  • 848 personer fick arbete (1 079) varav 15 inom etablering (47).
  • 15 personer varslades om uppsägning (59 personer december 2017).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Länk till aktuell statistik för alla län och riket som helhet:

Fakta om statistiken

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

Mer information: Helena Lindh, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 26 60

För kommentarer: Mohamed Chabchoub, chef Arbetsförmedlingen Södra Hälsingland, 010-486 19 92

Presskontakt: Lotta Edman, 010-488 54 21

Följ oss på Twitter: @Arbetsformed

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se