Gävleborg först ut med övningsplatser för långtidsarbetslösa

Arbetsförmedlingen tecknar avtal med ett tiotal arbetsintegrerande sociala företag i Gävleborg om övningsplatser, en ny insats för långtidsarbetslösa.

Allt fler arbetslösa som är inskrivna på Arbetsförmedlingen står längre från arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen upphandlat en ny tjänst för arbetssökande som har  stort behov av stöd, där de får träna på att arbeta hos  arbetsintegrerande sociala företag. Gävleborg är först ut i landet med en pilotupphandling, där ett tiotal leverantörer runtom i länet nu är på gång att teckna avtal om övningsplatser. På sikt planeras fler upphandlingar i landet.

- Det här är en ny möjlighet att öka civilsamhällets medverkan, många gör redan i dag en stor insats för att ge fler chansen att komma ut på arbetsmarknaden. Övningsplatserna ska erbjudas i en lugn, trygg arbetsmiljö med nära handledning, säger Mikael Eriksson, chef för Arbetsförmedlingen i Gävle.

I Gävleborgs län räknar Arbetsförmedlingen med att cirka 40 personer är i  behov av en övningsplats. Det kan vara arbetssökande som varit utan arbete länge och som lider av ohälsa eller har en funktionsnedsättning. Det kan också vara utrikes födda med svaga kunskaper i svenska. Tanken är att de ska kunna delta minst åtta timmar i veckan vid start, och successivt öka tiden på en övningsplats hos ett arbetsintegrerande socialt företag. Hit räknas företag, kooperativ eller andra som driver en skyddad verkstad eller har som syfte att integrera arbetssökande socialt och/eller yrkesmässigt.

De arbetsintegrerande sociala företagen som nu är på väg att teckna avtal om övningsplatser finns i  Bollnäs, Gävle, Hudiksvall, Ljusdal, Nordanstig, Ovanåker, Sandviken och Söderhamn. De får en ersättning på 450 kronor per person och dag. Varje leverantör får ta emot maximalt 12 deltagare. Deltagarna får aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning, det vill säga samma ersättning som i arbetsmarknadspolitiska program.

Kontakt: Mikael Eriksson, arbetsförmedlingschef i Gävle, 010-487 20 50

Presskontakt: Anna-Lena Immo, 010-488 35 99