14 blivande kockar utbildas på plats i Åre

Report this content

I samarbete med några lokala hotell och restauranger startar  Arbetsförmedlingen en kockutbildning i Åre. 14 elever inleder sin matnyttiga kompetensutveckling på måndag 15 oktober.

Kock är ett av de största bristyrkena i Sverige idag. Branschen formligen skriker efter personal. Så också i Jämtlands län. I dag finns 30 annonser i Platsbanken.se där arbetsgivare i länet söker efter kockar. De 14 personerna som startar sin utbildning på måndag hinner mest troligt inte bli färdiga för de jobben men ingenting i Arbetsförmedlingens prognoser tyder på att bristen på kockar kommer att minska.

Utbildningen som börjar på måndag är ettårig. Eleverna är nyanlända, har nyligen blivit arbetslösa eller har varit utan arbete en längre tid. Gemensamt är att de vill lära sig kockyrket.

Bakom utbildningen står Arbetsförmedlingen i samarbete med Copperhill, Fjällgården, Holiday Club, Tott, Werséns och utbildaren Astar.

– Här får deltagarna en unik chans att lära sig yrket på plats i nära samarbete med arbetsgivarna, säger Mats Nordenström, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Åre Krokom.

Media är välkommen att besöka skolstarten!

Dag: måndag 15 oktober

Tid: klockan 10

Plats: Bombom, Åre torg

För information: Mats Nordenström, sektionschef, Arbetsförmedlingen Åre Krokom, 010-486 70 68

Tobias Forssén, arbetsförmedlare, Arbetsförmedlingen Åre, 010-488 65 08

Presskontakt: Lotta Edman, 010-488 54 21

Följ oss på Twitter: @Arbetsformed

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se