Arbetslösheten fortsätter nedåt

Report this content

Arbetslösheten fortsätter att minska i Jämtlands län. I december var 3 811 länsbor inskrivna som arbetslösa, 663 färre än för ett år sedan. Den minskar i alla grupper.

Arbetslöshetsnivån i länet var i december 6,1 procent, i riket 7,0. Minskningen sker på bred front. För både inrikes och utrikes födda, för män och kvinnor och oavsett utbildningsnivå. Även bland dem som varit utan arbete i ett halvår eller mer sjunker arbetslösheten.

Vid sidan av högkonjunktur och stort behov av arbetskraft är antalet anställningar med stöd en bidragande faktor till nedgången i arbetslöshetsnivåerna.

– I Jämtland och Härjedalen har vi haft några år med minskad arbetslöshet. Jag ser dock en risk att långtidsarbetslösheten kan komma att öka. För många av våra inskrivna arbetssökande är en anställning med stöd avgörande för att komma in på arbetsmarknaden, säger Sofia Karlsson, arbetsförmedlingschef i västra Jämtlands län och talesperson för Arbetsförmedlingen i Jämtlands län och fortsätter:

– När Arbetsförmedlingen nu avvecklar bland annat extratjänster så satsar vi på att ytterligare motviera arbetssökande till studier samtidigt som vi fortsätter vårt arbete med övriga stöd som finns tillgängliga, exempelvis för arbetssökande med en funktionsnedsättning.

Kort om arbetsmarknaden i december 2018, Jämtlands län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för december 2017.)

• 6,1 procent var inskrivna som arbetslösa (7,2).* Sammanlagt 3 811 personer (4 474) varav 526 inom etablering (510).
  • 8,8 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (10,6).* Sammanlagt 643 personer (776) varav 102 inom etablering (173).
  • 1 891 personer var öppet arbetslösa (2 077).
  • 1 920 personer deltog i program med aktivitetsstöd (2 397) varav 444 inom etablering (368).
  • 308 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (388) varav 0 inom etableringen (27).
  • 446 personer fick arbete (467) varav 14 inom etablering (41).
  • 37 personer varslades om uppsägning (52).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Länk till aktuell statistik för alla län och riket som helhet:

Statistiken för januari månad presenteras 12 februari.

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

För information: Maria Salomonsson, arbetsmarknadsanalytiker i Jämtlands län, 010-487 67 19

För kommentarer: Sofia Karlsson, arbetsförmedlingschef i västra Jämtlands län, 010-487 44 04

Presskontakt: Lotta Edman, pressekreterare, 010-488 54 21

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se