Dua har gett framgångsrikt samarbete i Strömsund

Delegationen för unga och nyanlända till arbete (Dua) ska främja samverkan mellan kommun och arbetsförmedling samt utveckling av nya samverkansformer. I Strömsund har samverkansformerna utvecklats så bra att representanter för styrgruppen är inbjudna som talare på den nationella Dua-dagen i november.

Håkan Olofsson, Af, Thomas Lundström, Ica, Mikael Persson, Engcon och Heidi Sundelin från Hjalmar Strömerskolan.

Håkan Olofsson, Af, Thomas Lundström, ICA, Mikael Persson, Engcon och Heidi Sundelin

från Hjalmar Strömerskolan.

Styrgruppen som bildades 2016 består bland andra av Håkan Olofsson, sektionschef Af Strömsund, Thomas Lundström, ICA-handlare, Mikael Persson, personalchef på Engcon och Heidi Sundelin, rektor vid Hjalmar Strömerskolan. Och att medlemmar i gruppen kommer från näringslivet är enligt Håkan Olofsson självklart och lite unikt.
– För oss är det naturligt då en stor del av möjliga jobb och praktikplatser finns hos företagen. Men vad jag vet är det inte helt vanligt i andra kommuner.

I styrgruppen ingår även fler representanter från Strömsunds kommun, Arbetsförmedlingen samt fackförbundet Kommunal. Det finns även en arbetsgrupp, där bland andra personal från Strömsunds kommun och Arbetsförmedlingen ingår, som jobbar utifrån direktiv från styrgruppen men som även ger annan viktig respons så att arbetet kan leda till utveckling och goda resultat.
– Sedan vill jag framhålla samarbetet med Framtids- och utvecklingsförvaltningen där Karin Holmqvist varit med från början och hållit ihop det hela på ett mycket bra sätt, säger Håkan Olofsson.

Gemensamt ansvar

Alla beslut som tas i styrgruppen är för kommunens bästa och det synsättet kommer sig av att man insett att alla är beroende av varandra. Genom samarbetet i gruppen har man fått ökad förståelse för varandras verksamheter vilket ger ett ansvar även för de andras framgång.

– Jag kan ju inte bara se till mig och min affär. Man behöver se sig omkring så att allt i samhället fungerar, alla är på ett eller annat sätt beroende av varandra, säger Thomas Lundström.
ICA i Strömsund har ett eget program för hur man jobbar med praktik där man får söka till olika delar inom livsmedelshantering, man kallar det ”Strömsunds-modellen”.
– Det kan ses som ett lärlingssystem där man får prova på olika delar av de yrken som finns i affären. Praktiken kan också vara olika lång beroende på den enskildes förutsättningar. Jag har anställt många via det här systemet och några har efter en stund kommit på att det här var inget för mig. Men då har personen i alla fall mig som referens i kommande jobbansökningar, säger Thomas Lundström.

Fyra jobbspår

Ett konkret resultat av samarbetet är att man har fyra jobbspår igång och bemannade. Spåren är Barnomsorg, Industri, Kök och Vårdbiträde och här har input från företagen varit en framgångsfaktor.
– Genom att vi haft en tät och bra dialog med företagen som är ”kunder” för eleverna i respektive spår och Arbetsförmedlingen som är ”leverantör” av elever har innehållet kunnat säkras utifrån allas behov, säger Heidi Sundelin.

För Engcon, som är en av ortens största arbetsgivare med sina 282 anställda, är engagemanget i styrgruppen självklart men inte endast på affärsmässiga grunder.
– Kompetensförsörjning finns ju alltid på agendan för mig som personalchef och vi har ett ägardirektiv som bland annat säger att vi ska vara verksamma i Strömsund. Så för oss är det självklart att engagera oss i samhällsutvecklingen och det vore önskvärt att fler företag gjorde detsamma, säger Mikael Persson.

Och att ta emot nyanlända med svag språkkompetens ser vare sig Mikael Persson eller Thomas Lundström som något problem.
– Vi väljer att se alla olikheter, kön, etnicitet etc. som fördelar. En framgångsfaktor för snabbare integration är att de praktikplatser vi erbjuder kombineras med både SFI och språkträning i den miljön man har praktik.

Ett kvitto på att den modell man jobbar efter i Strömsund är framgångsrik är att både Thomas Lundström och Mikael Persson är inbjudna till DUA-dagen för att där beskriva arbetssättet.
– Det känns ju riktigt bra att vårt sätt att jobba uppmärksammas även utanför kommungränsen, avslutar Håkan Olofsson.

Text och foto: Urban Isberg, Arbetsförmedlingen

För oss är det självklart att engagera oss i samhällsutvecklingen och det vore önskvärt att fler företag gjorde detsamma
Mikael Persson, personalchef, Engcon