Fler personer får arbete med stöd

Report this content

Arbetslösheten fortsätter att minska i Jämtlands län. I september var 3 830 personer arbetslösa, vilket är över 400 färre än i fjol. Även personer som har nedsatt arbetsförmåga till följd av en funktionsnedsättning får del av den starka arbetsmarknaden.

I slutet av september hade 2 103 personer ett arbete med någon form av anställningsstöd, vilket är 211 fler än förra året. Av dessa omfattades 1 529 av särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga. Det är 41 fler än i fjol. De största insatserna för personer med funktionsnedsättning är trygghetsanställning och lönebidrag, stöd som ges till arbetsgivare som gör plats och ser möjligheter och inte hinder.

– Det är en viktig anledning till varför Arbetsförmedlingen finns, för att bidra att arbetsmarknaden är öppen för alla, också för personer med funktionsnedsättning, säger Sofia Karlsson, arbetsförmedlingschef i Västra Jämtlands län och talesperson för Arbetsförmedlingen i Jämtlands län.

Kort om september 2018, Jämtlands län
(Inom parentes anges motsvarande siffror för månad år)

• 6,1 procent var inskrivna som arbetslösa (6,8).* Sammanlagt 3 830 personer (4 252) varav 606 inom etablering (872).
  • 8,9 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (10,8).* Sammanlagt 650 personer (792) varav 119 inom etablering (188).
  • 1 901 personer var öppet arbetslösa (2 003).
  • 1 929 personer deltog i program med aktivitetsstöd (2 249) varav 441 inom etablering (383).
  • 315 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (303) varav 3 inom etableringen (41).
  • 489 personer fick arbete (532) varav 13 inom etablering (41).
  • 14 personer varslades om uppsägning (5).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

Mer information: Maria Salomonsson, arbetsmarknadsanalytiker i Jämtlands län, 010-487 67 19

För kommentarer: Sofia Karlsson, arbetsförmedlingschef i västra Jämtlands län, 010-487 44 04

Presskontakt: Lotta Edman Ragnarsson, press- och informationsansvarig, 010-488 54 21

Följ oss på Twitter: @Arbetsformed

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se