Arbetslösheten minskar men långtidsarbetslösheten ökar

Report this content

En god arbetsmarknad har medfört att arbetslösheten har fortsatt att sjunka i Kalmar län. I augusti 2017 var 7,7 procent arbetslösa jämfört med 7,5 procent augusti 2018. Samtidigt har antalet inskrivna i långa tider utan arbete ökat i länet.

Framförallt är det bland utrikesfödda personer med förgymnasial utbildning vi ser en ökning, medan den minskat för inrikes födda.

- Antalet utrikesfödda med mer än 12 månader utan arbete ökade med 23,7 procent på ett år och för utrikesfödda med förgymnasial utbildning ökade antalet med 28.9 procent. Det visar fortsatt på vikten av insatser för de som står längre ifrån arbetsmarknaden, säger Mario Zetino, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

Kort om arbetsmarknaden augusti 2018, Kalmar län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för augusti 2017)

• 7,5 procent var inskrivna som arbetslösa (7,7).* Sammanlagt 8608 personer (8755) varav 2108 inom etablering (2792).

• 10,1 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (11,6).* Sammanlagt 1376 personer (1539) varav 336 inom etablering (515).

• 3976 personer var öppet arbetslösa (4481).
  • 4632 personer deltog i program med aktivitetsstöd (4274) varav 1216 inom etablering (988).

• 583 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (600).

• 761 personer fick arbete (851) varav 25 inom etablering (50).
  • 15 personer varslades om uppsägning (107).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Månadsstatistiken för september publiceras den 12 oktober kl. 06:00

Fakta om statistiken

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

För kommentarer: Håkan Lindell, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 11 78
Presskontakt: Arbetsförmedlingens pressjour, 010-486 10 00
Följ oss på Twitter: @Arbetsformed

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling.
www.arbetsformedlingen.se