Här är yrkena där det är lättast att få jobb i Kalmar län

Report this content

Det är gott om jobb inom många yrken i Kalmar län. Bland yrken med goda jobbmöjligheter kan exempelvis nämnas sjuksköterska, veterinär, bagare, golvläggare och polis.

I dag publicerar Arbetsförmedlingen Jobbmöjligheter, medfärsk information om de yrken som har bäst chans till jobb i Kalmar län under 2018.

– Vi har stor efterfrågan inom många branscher i länet, framför allt inom industri, vård och omsorg. Turismen bidrar också till många jobb inom hotell och restaurang, handel och service, säger Carina Lindgren, arbetsförmedlingschef i Kalmar

– Det går mycket bra för företagen i Kalmar län och arbetsgivarna kommer att behöva anställa fler under 2018. Dessutom behöver de ersätta personer som byter jobb eller som går i pension. Möjligheterna till att hitta ett arbete i Kalmar län är alltså mycket goda, säger Lars Borgemo, arbetsförmedlingschef i Västervik.

Jobbmöjligheterna är bättre inom yrken som kräver en högskole- eller universitetsutbildning och för personer som har lång yrkeserfarenhet. Konkurrensen om jobben med lägre krav på utbildning kommer att fortsätta vara hård. Arbetsgivarna kräver allt oftare en godkänd gymnasieutbildning.

Här är några exempel på yrken med goda jobbmöjligheter i Kalmar län (fler finns omnämnda i broschyren):

• Apotekare
  • Skogsarbetare

För information: Carina Lindgren, arbetsförmedlingschef Kalmar, 010-487 40 58,
Lars Borgemo, arbetsförmedlingschef Västervik, 010-488 87 27,
Valdete Hashani, arbetsmarknadsanalytiker, 010-488 03 96.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92.
Följ oss på Twitter: @Arbetsformed

Taggar: