De kan hitta drömjobbet på mässan i Kalix

Report this content

Arbetssökande har chansen hitta sitt drömjobb och arbetsgivare hitta rätt kompetens på den stora rekryteringsmässan i Kalix den 15 februari. I år samarbetar man också med Bothnian Arc, som fokuserar på att hitta jobb till välutbildad finsk arbetskraft.

Mässan arrangeras av Arbetsförmedlingen tillsammans med KalixFöretagarna. Årets mässa lockar rekordmånga utställare, cirka 45 företag och utbildningsanordnare finns på plats.

– Eftersom behovet av kompetens är så stort så är det viktigt att företagen ges möjlighet att visa upp sig och sina erbjudanden, både sommarjobb, säsongsanställningar och mer varaktiga anställningar, säger Arne Björkman, sektionschef vid Arbetsförmedlingen i Kalix.

En unik möjlighet att få arbetskraft från Finland

Nytt för i år är att Kalix fått en unik möjlighet till samarbete med Bothnian Arc i Finland, som fokuserar på att hitta nya jobb till välutbildad finsk arbetskraft. Arbetslösheten i Kalix är historiskt låg medan den på finska sidan är hög och även välutbildad arbetskraft har svårt att hitta arbete.

– Vi har träffat Bothnian Arcs projektledare Heikki Aalto för att öppna upp kontakter mellan företag i Kalix och arbetssökande i Finland, säger Arne Björkman. Heikki Aalto kommer att delta vid mässan för att på plats se vilka kompetenser man behöver rekrytera. Eftersom man bedömer att Kalix ligger inom pendlingsavstånd så är det här jättebra.

Ta med ditt cv så kan du söka drömjobbet

Bland de arbetsgivare som anmält sig till årets mässa kan nämnas IKEA, Johannisbergs Ungdomshem, Mirror, Modul, Roadys och Kalix kommun.

Ett gott råd är att ta med sig några exemplar av sitt cv med tydliga kontaktuppgifter. Då kan man söka drömjobbet direkt på plats.

Massmedia är välkomna att delta under dagen.

Datum: Torsdag den 15 februari

Plats: Folkets Hus, Kalix

Tid: Klockan 13-16

För kommentarer och information: Arne Björkman, sektionschef Arbetsförmedlingen i Kalix, 010-486 14 33