Digital rekryteringsmässa för 1 900 lediga jobb i Norrbotten

Report this content

Onsdagen den 26 februari arrangerar Arbetsförmedlingen Jobbchansen Online, en digital rekryteringsträff. Elva arbetsgivare i Norrbotten deltar digitalt och de arbetssökande kopplar upp sig varhelst i Sverige de befinner sig.

– Arbetsgivarna i Norrbotten är i stort behov av arbetskraft att då gå utanför länets gränser med hjälp av en digital rekryteringsmässa kändes som ett självklart komplement till de fysiska rekryteringsmässor vi har i länet under våren, säger Daniel Nilsson, arbetsförmedlingschef i Luleå Boden.

Jobbchansen Online Norrbotten går till så att arbetsgivarna presenterar sitt företag och de lediga tjänsterna i inspelade filmer. De har också intervjuats på film på den fysiska rekryteringsmässan som hölls i Luleå den 13 februari. På mässdagen den 26 februari bemannar arbetsgivarna en livechatt där de uppkopplade arbetssökande kan ställa frågor som besvaras i realtid. Intresserade kandidater kan boka sig till snabbintervjuer med arbetsgivare som sker digitalt samma dag.

Jobbmässan online liknar en fysisk mässa på så sätt att mötena sker här och nu i realtid. De arbetssökande får träffa arbetsgivarna och möjlighet att prata med dem och även anteckna sig för snabbintervju(er). Skillnaden är att allt sker online.

– Den stora fördelen med en jobbmässa online är att arbetssökande från hela landet kan delta, var de än befinner sig. Tidigare har den intresserade behövt resa till någon av de orter där vi haft en fysisk rekryteringsmässa, nu räcker det med att ha en internetuppkoppling, säger Barbro Hellström, ambassadör för digitala möten.

Deltagande arbetsgivare på den digitala mässan är Aimpoint, Blackbox, Boliden, Compodium, Ghost Competence, LKAB, Luleå kommun, Malmfältens Bolagskonsult, Pensionsmyndigheten, SIS Johannesberg samt Tekniska verken i Kiruna. Tillsammans har de drygt 1 900 lediga tjänster.

För mer information och kommentarer: Barbro Hellström, ambassadör för digitala möten, Arbetsförmedlingen, 010-486 56 19

Daniel Nilsson, arbetsförmedlingschef Luleå Boden, 010-486 75 55

Presskontakt: Lotta Edman, pressekreterare, 010-488 54 21

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi hjälper arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra.
Pressjour: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
 www.arbetsformedlingen.se

Citat

Barbro Hellström, ambassadör för digitala möten