Färre långtidsarbetslösa i Norrbottens län

I september var närmare 7 400 personer inskrivna som arbetslösa i Norrbottens län. Det är 775 färre än för ett år sedan. Även andelen länsbor som varit utan arbete i tolv månader eller längre minskar med nio procent till 2 450 personer.

Arbetslösheten minskar i länets samtliga kommuner utom i Luleå där den är oförändrad jämfört med september 2017 och i Arjeplog där den ökar något.

– Trots en glädjande positiv utveckling är det fortsatt en stor utmaning för Arbetsförmedlingen att få fler matchningsbara då behovet av arbetskraft bland länets arbetsgivare ligger kvar på en hög nivå, säger Daniel Nilsson, arbetsförmedlingschef i Luleå Boden och talesperson för Arbetsförmedlingen i Norrbottens län.

Kort om september månad 2018, Norrbottens län
(Inom parentes anges motsvarande siffror för september 2017.)

• 5,9 procent var inskrivna som arbetslösa 16-64 år (6,5).* Sammanlagt 7 385 personer (8 162) varav 874 inom etablering (1 137)
  • 9 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa (9,8)* Sammanlagt 1 389 personer (1 518) varav 167 inom etablering (240)
  • 3 964 personer var öppet arbetslösa (4 110)
  • 3 421 personer deltog i program med aktivitetsstöd (4 052) varav 638 inom etablering (519)
  • 733 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (761)
  • 1 062 personer fick arbete (1 205) varav 23 inom etablering (47)
  • 12 personer varslades om uppsägning (146)

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Fakta om statistiken

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning