Arbetsgivare söker kompetens på uppskattad rekryteringsmässa

Behovet av arbetskraft inom vård, omsorg och kriminalvård är stora. Inte minst inför sommaren. På Arbetsförmedlingens populära mässa kan arbetsgivare och arbetssökande hitta varandra. Idag den 20 februari är det dags i Umeå.

Hälso- och sjukvård samt socialt arbete är det största yrkesområdet i Västerbotten. Det är också ett yrkesområde där behovet av arbetskraft är mycket stort och där möjligheten att få ett jobb är mycket goda. Andelen äldre i samhället ökar samtidigt som många som arbetar inom yrkesområdet kommer att pensioneras.

– Behovet av personal är så stort att det är viktigt att arbetsgivarna ges möjlighet att visa upp sig och sina erbjudanden, både mer varaktiga anställningar och sommarvikariat, säger Cecilia Lagmo, arbetsförmedlare i Umeå.

Arbetsförmedlingens rekryteringsmässa inom vård, omsorg och kriminalvård har blivit något av en tradition. Den är uppskattad av både arbetsgivare och arbetssökande och brukar vara välbesökt.

Bland de cirka femton utställande arbetsgivarna finns Kriminalvården, Min Doktor, kommunerna Bjurholm, Umeå, Vindeln, Vännäs, Region Västerbotten och flera assistansföretag.

Mässan är öppen för såväl arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen som allmänheten.

– En mässa är ett ypperligt tillfälle för arbetssökande och arbetsgivare att träffas. Det personliga mötet ger mer än bara ett papper, säger Raad Al-Mansour, arbetsförmedlare i Umeå.

Media är välkommen att besöka mässan.

Dag: idag onsdag 20 februari

Tid: kl. 15–16.30