Minimässa för nyanlända

Den 21 november arrangerar Arbetsförmedlingen en minimässa i Skellefteå tillsammans med bland andra utbildningsanordnare, folkhögskolor och ideella organisationer. Mässan riktar sig främst till nyanlända som är arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. Syftet är att informera om de aktiviteter som de nyanlända har möjlighet att ta del av.

Utbildningsanordnarna är med på minimässan för att informera om vad de kan erbjuda i form av aktiviteter som till exempel utbildning, vägledning och kartläggning av kompetenser. Andra utställare är folkhögskolor, ideella organisationer som till exempel Rädda Barnen och Migrantmammor samt olika aktörer som kan erbjuda stöd för att starta eget företag.

Det här är andra gången Arbetsförmedlingen arrangerar den här typen av mässa.

– Förra årets mässa blev väldigt lyckad, då ett tjugotal utställare deltog och antalet besökare var cirka 250-300. Vi tycker att det är viktigt att skapa den här typen av arenor som kan underlätta för nyanlända att få veta mer vilka aktiviteter de kan ta del av och vilket stöd de kan få. Att träffas på det här sättet kan också sänka tröskeln för att kunna ta sig vidare för att hitta ett jobb, säger Mattias Lindh, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Skellefteå Norsjö.

De nyanlända får också information om de tjänster som Arbetsförmedlingen kan erbjuda via arbetsformedlingen.se, till exempel Platsbanken, Yrkeskompassen och webbseminarier.

Tolkar i arabiska, somaliska, tigrinja och dari finns på plats under mässan.

Media är välkomna till minimässan.

Tid:      Tisdag 21 november klockan 13-15

Plats:   Scandic Hotel, Kanalgatan 75, Skellefteå. Lokal: Mars

För kommentarer: Mattias Lindh, sektionschef,  Arbetsförmedlingen i Skellefteå Norsjö, 010-486 72 02
För information:
Liselotte Lundqvist, arbetsförmedlare, 010-488 78 62