Utrikes födda kvinnor i fokus på internationella kvinnodagen

Företag vill gärna rekrytera nyanlända kvinnor men vet inte hur de ska nå dem. Samtidigt når inte Arbetsförmedlingens insatser och aktiviteter kvinnorna i lika stor utsträckning som andra grupper.

För en jämlikare arbetsmarknad måste fler arbetsgivare se möjligheten att rekrytera från hela arbetskraften. På internationella kvinnodagen arrangeras Jämställdhetsdagen på fyra orter: Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Företag från samtliga branscher bjuds in för att få större kunskap om möjligheter att rekrytera nyanlända kvinnor. Information och inspiration ska väcka arbetsgivarnas nyfikenhet och ge dem rekryteringsverktyg.

– Vi hoppas att fler företag ska samarbeta med oss när det gäller rekrytering och insatser riktade mot nyanlända kvinnor. En jämställd kompetensförsörjning borde vara en självklarhet och skulle innebära att fler arbetsgivare får möjlighet att hitta rätt kompetens, säger Mikael Andersson, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Umeå.

Jämställdhetsdagen är ett nationellt event i fyra regioner med syfte att ge företagen större möjlighet att rekrytera fler nyanlända kvinnor och genom att gå från tanke till handling främja en mer jämställd arbetsmarknad. Det är ett av regeringens direktiv gällande Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsmålsättningar.

Dag: fredag 8 mars

Tid: kl 8-10

Plats: Arbetsförmedlingen, Skolgatan 45, Umeå

8.00 – 9.00 Jämställdhet och rekrytering:

Arbetsförmedlingen och representanter från näringslivet i Umeå berättar om goda exempel samt vilka riktade insatser som är planerade för utrikesfödda kvinnor.

9.00 – 10.00 Livesänd Paneldebatt från Stockholm: ”Hur ska vi få ut fler nyanlända kvinnor på den svenska arbetsmarknaden?” Vad kan näringslivet göra, politiken och Arbetsförmedlingen? Medverkande: Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknadsutskottet, Svenskt Näringsliv och Länsstyrelsen.

Välkommen!

Mer information: Mikael Andersson, sektionschef Arbetsförmedlingen Umeå, 010-488 79 18

Leila Said, arbetsförmedlare Umeå, 010-4886585

Gerardo Penate Iparraguirre, arbetsförmedlare Umeå, 010-488 07 57

Presskontakt: Lotta Edman, pressekreterare, 010-488 54 21

Följ oss på Twitter @Arbetsformed

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se