500 fler jobb inom Kultur och media 2019

Den svenska arbetsmarknaden utvecklas starkt. Inom Kultur och media blir jobben fler men optimismen har dämpats. Inför sommaren saknas personal inom media.

Arbetsförmedlingens prognos för 2019-2020 visar att tillväxten bromsar in och att högkonjunkturen har passerat toppen. Kultur och media följer mönstret och bedömningen är nu att det blir 700 fler jobb under de två åren. I vårens intervjuer är arbetsgivarna betydligt mindre positiva än i höstas.

- 2019 blir ett bra år inom Kultur och media med 500 fler jobb. Samtidigt ser branschen mindre ljust på framtiden idag än i höstas. Nu är det färre företag som upplever att det är svårt att rekrytera, säger Mikael Engelmark, sektionschef på Arbetsförmedlingen Kultur Media.

Arbetsgivarna inom Bild och form är mest optimistiska och tror på en ökad efterfrågan även 2020. Framför allt i filmbranschen är det svårt att rekrytera till många projekt. Även inom Ord och media blir det fler jobb i år.

- Mediebranschen har även i år haft svårt att hitta redigerare, och även journalister utanför storstäderna till sommarvikariaten, säger Mikael Engelmark, sektionschef Arbetsförmedlingen Kultur Media.

Arbetslösheten inom Arbetsförmedlingen Kultur Media fortsätter att minska under 2019. I slutet av 2019 väntas omkring 2200 personer vara inskrivna här. Fyra av tio inskrivna är personer som har svårare att konkurrera om jobbet. Det är de som är äldre än 55 år, har nedsatt arbetsförmåga eller är födda utanför Europa.

Den som är kunnig inom digital teknik har en ljusare arbetsmarknad. Efterfrågan på ljus, ljud, bild och scentekniker är hög. De mindre teknikföretagen söker ofta medarbetare som också har kompetens inom exempelvis marknadsföring och projektledning.

Arbetsmarknadsprognosen för 2019-2020
När Arbetsförmedlingen tittar på utvecklingen inom den privata tjänstesektorn är skillnaderna stora mellan olika delbranscher. Information och kommunikation, som till viss del sysselsätter personer inom Kultur och media, har utvecklats starkt under flera år. I Arbetsförmedlingens intervjuundersökning våren 2019 har förväntningarna på efterfrågan dämpats. Men mest positiva förväntningar på efterfrågan har just arbetsgivarna inom Information och kommunikation.

Om Arbetsförmedlingen Kultur Media
Den som har en yrkesutbildning och/eller lång yrkeserfarenhet inom kultur- och mediaområdet kan vara inskriven på Arbetsförmedlingen Kultur Media.

Mer om Arbetsförmedlingen Kultur Media

Facebook Arbetsförmedlingen Kultur Media

För kommentarer: Mikael Engelmark, sektionschef Arbetsförmedlingen Kultur Media, 010-487 6574
För information: Peter Nofors, analytiker, 010-486 76 97