Arbetsmarknaden i Dalarna är lagom stark

Report this content

Gagnef är den kommun i Dalarna med allra lägst arbetslöshet, 3,2 procent och Malung-Sälen den med högst andel sysselsatta 82,4 procent. Högst arbetslöshet har Ludvika kommun, 7,2 procent och hela Dalarnas län har en arbetslöshet med ett genomsnitt av 5,3 procent. Det visar Arbetsförmedlingens kvartalsrapport för andra kvartalet 2024.

I Dalarnas län var 7 200 personer inskrivna som arbetslösa under det andra kvartalet 2024, vilket är 2 procent, eller 100 personer, färre jämfört med förra året. I Dalarna var det fler som gick från arbetslöshet till arbete (2 600 personer) än som skrev in sig som arbetslösa (1 800 personer) under det andra kvartalet 2024.

- Arbetsmarknaden i Dalarna är lagom stark, med stor efterfrågan på arbetskraft, särskilt bland personer med utbildning. Därför är utbildningen en avgörande faktor för regionens fortsatta tillväxt, säger Neda Mostofi, företagsrådgivare, Arbetsförmedlingen i Dalarna.

Dalarnas län har en sysselsättningsgrad som är högre än riksgenomsnittet. Den var under det första kvartalet 2024 77,0 procent, samtidigt som den i riket var 75,0 procent. Vid jämförelse inom länet är det Malung-Sälen och Säter som har högst sysselsättningsgrad, 82,4 respektive 80,0 procent. I Avesta och Hedemora kommun var sysselsättningsgraden lägst, 73,5 respektive 73,9 procent.

- Besöksnäringsbransch i Malung-Sälen och Leksand-Rättviks regionen, samt industrin inklusive Hitachi i Ludvika, har varit bland de faktorer som bidragit till en stark arbetsmarknad i Dalarna, fortsätter Neda Mostofi.

Att motverka långtidsarbetslöshet är ett viktigt fokus för Arbetsförmedlingen. I Dalarnas län har långtidsarbetslösa minskat med 6 procent mellan det andra kvartalet 2023 och samma period 2024. Därmed skiljer sig Dalarnas län från riket totalt sett. På riksnivå har långtidsarbetslösheten i stället ökat under perioden.

- Positivt nog fortsätter arbetslösheten att sjunka både bland ungdomar och långtidsarbetslösa i länet, avslutar Neda Mostofi.

Arbetslöshet i Dalarnas kommuner:

1. Gagnef, 3,2 procents arbetslöshet
  2. Mora, 3,3 procents arbetslöshet
  3. Malung-Sälen och Leksands kommun 3,4 procents arbetslöshet
  4. Säter, 3,5 procents arbetslöshet
  5. Vansbro, 3,6 procents arbetslöshet
  6. Rättvik, 3,7 procents arbetslöshet
  7. Falun 4,1 procents arbetslöshet
  8. Smedjebacken 5,0 procents arbetslöshet
  9. Älvdalen 5,2 procents arbetslöshet
  10. Orsa 5,5 procents arbetslöshet
  11. Hedemora 5,9 procents arbetslöshet
  12. Ludvika 7,2 procents arbetslöshet
  13. Borlänge 7,5 procents arbetslöshet
  14. Avesta, 7,7 procents arbetslöshet

Kvartalsrapporten för Dalarna finns bifogad. Läs rapporten för alla landet län

Presstjänsten: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi hjälper arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra.
Pressjour: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
arbetsformedlingen.se