Många lediga sommarjobb kvar att söka

Har du inte hittat ditt sommarjobb än? Ge inte upp, det finns fortfarande många jobb att söka, med olika krav på vilken kompetens som behövs.

För många som tar studenten i sommar är siktet inställt på ett jobb och en rad i sitt cv som blir betydelsefullt i framtiden. Sommaren närmar sig och många har hittat sitt sommarjobb, men ännu finns det drygt 31 000 sommarjobb att söka i Platsbanken.

– Många arbetsgivare behöver förstärka sin personal över sommaren, trots en svagare arbetsmarknad. Det är främst yrken inom vård och omsorg där det behövs extra anställda, men även till exempel städare och kriminalvårdare är efterfrågade, säger Alva Johansson, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

För många jobb krävs slutbetyg från gymnasiet, något som arbetsgivare ser som en stor fördel när de anställer. Det finns också jobb som kräver högre utbildning, eller ingen alls.

– Mitt bästa tips nu är att ta kontakt direkt med arbetsgivare man är intresserad av. Berätta att du är intresserad av att jobba där och vad du kan erbjuda, säger Michaela Briland, jobbsökarexpert på Arbetsförmedlingen.

Vanligaste yrkena bland cirka 117 000 anmälda sommarjobb, december-april:

• Undersköterskor inom hemtjänst, hemsjukvård, äldreboende och habilitering, 28 518 jobb
  • Vårdbiträden, 16 692 jobb
  • Vårdare, boendestödjare, 4 776 jobb
  • Städare, 4 301 jobb
  • Grundutbildade sjuksköterskor, 3 873 jobb

I den bifogade excel-filen finns topplistan för respektive län.

Tips för att söka sommarjobb

• Håll koll på vilka jobb som finns där du bor. Gå in på kommunens hemsida, rekryteringssajter och platsbanken.se.
  • Ta kontakt direkt. Berätta mer om dig själv, vad du kan bidra med och varför du är intresserad av att jobba hos just dem.
  • Skicka din ansökan spontant. Gå in på arbetsgivarens karriärsidor eller ”jobba hos oss” för att hitta lediga jobb eller skicka in din ansökan.
  • Gör en kort presentationsvideo om att du söker sommarjobb och lägg ut på sociala medier eller skicka med i mejlet med din jobbansökan.
  • Läs på om arbetsgivaren. Vid kontakt ger det ett proffsigt intryck att du har koll. Läs på hemsidor, sociala medier och artiklar.
  • Testa en ny bransch. Dina kunskaper och erfarenheter kan vara värdefulla i andra yrkesområden. Ett sommarjobb kan vara perfekt för att prova något nytt.
  • Utforska nya möjligheter i andra delar av landet eller utomlands. Se vart det finns många lediga jobb just nu, exempelvis i norra Sverige. Undersök vad som finns på orter dit många turister åker.
  • Använd ditt nätverk. Många får ett jobb genom sina kontakter. Berätta för dina vänner, familj och bekanta att du söker jobb.
  • Sök många sommarjobb. Missa inte möjligheten att söka jobb hos små- och medelstora företag eller bemanningsföretag.
  • Titta på Arbetsförmedlingens webbinarier om hur du söker sommarjobb och hur du skriver ett riktigt bra cv. På arbetsformedlingen.se/play hittar du mängder av inspiration.
  • Lyssna på Jobbpodden för att inspireras av hur andra gjort för att på ett jobb. Gå in på arbetsformedlingen.se/play/podcast/jobbpodden.

När det gäller statistik kring antalet annonser och jobb i Platsbanken ska detta ses som en indikation av flera över läget på arbetsmarknaden. Annonserna läggs in av arbetsgivarna och ska följa Arbetsförmedlingens annonseringsvillkor. Annonser som publiceras i Platsbanken genomgår en automatiserad granskning i samband med publiceringen, men på grund av volymen kan inte alla annonser granskas separat. Arbetsförmedlingen arbetar hela tiden med kvalitetsutveckling av Platsbanken.

Presstjänsten: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se

Vi hjälper arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra.
Pressjour: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
arbetsformedlingen.se