Spanska kungahusetsfavorit-cava – nu i Sverige

Report this content

När spanska kungahuset och Spaniens toppkrögare väljer exklusiv cava tar de helst en från vinhuset Juvé y Camps. Mest populär är flaggskeppsprodukten Reserva de la Familia som ofta serveras på hovets banketter och fester. Cava är Spaniens svar på champagne och världens mest exporterade bubbel. Precis som champagne sker den andra jäsningen på flaska – därefter lagras vinet i minst 9 månader. Står det Gran Reserva på etiketten har cavan enligt lag lagrats i minst 2,5 år. Juvé y Camps lagrar sin Gran Reserva i minimum 3 år. Resultatet blir lite fylligare, smaken ligger kvar längre och moussen är angenämt stor och mjuk. Kungligt gott, helt enkelt.

Reserva de la Familia är ett friskt och fruktigt mousserande vin från Sant Sadurni d’Anoia, Katalonien, Spanien. Denna exklusiva cava har en mogen och generös frukt med inslag av citrus, gula äpplen, rostat bröd och hasselnöt. Cavan är frisk och fruktig med en utvecklad karaktär och smaker som fortsätter att utvecklas i gommen. Reserva de la Familia har en för cava klassisk blandning: 40 % xarel-lo, 30 % macabeo, 20 % parellada och 10 % chardonnay.

Reserva de la Familias generositet och mognad gör att den kan drickas genomgående under en hel kväll – från fördrink till dessert. Det gör Reserva de la Familia till den perfekta festdrycken. Vinet kan med fördel kombineras till färska skaldjur, grillat ljust kött och charkuterier. Självklart är det också utmärkt till spanska klassiker som paella och tapas.

Anrikt vinhus och kunglig favorit
Juvé y Camps, producenten av Reserva de la Familia, är ett familjeägt vinhus i tredje generationen. Det anrika familjeföretaget grundades redan 1796. Det första mousserande vinet producerades 1921 i källaren under familjens hem i Sant Sadurni d’Anoia. Källaren används än idag, men i takt med att produktionen expanderat har de fått köpa in sig i en källare på andra sidan gatan dit de gjort en underjordisk gång.

Allt arbete i källaren görs för hand och de har 10 (!) anställda som hanterar reumage – en daglig, gradvis vridning av varje flaska tills den står upp och ned och all fällning är samlad i flaskhalsen.

Sedan två år drivs Juvé y Camps av familjens färgstarka dotter, Meritxell Juvé. Med Meritxell, som är en ung stark kvinna, vid rodret spås familjeföretaget en händelserik och spännande framtid.

Vinhusets flaggskeppsprodukt Reserva de la Familia är också det spanska kungahusets favorit. Juvé de Camps är generellt spanska toppkrögares förstahandsval när de väljer exklusiv cava. Världen över stoltserar dessutom Taxfree-butiker och återförsäljare med cava från just Juvé y Camps.

Reserva de la Familia finns i Systembolagets beställningssortiment.

Artikelnummer: 77600
Alkoholhalt: 12 %
Pris: 149 kronor
Volym: 750 ml