Temat för Årets Konditor 2009 är ”Caribien”

Report this content

Turkosblått vatten, kreolsk kultur, koraller, palmer och kritvita stränder. Detta sammanfattar årets tema ”Caribien” i tävlingen Årets Konditor, där fem finalister kommer att göra upp om den eftertraktade titeln i det svenska mästerskapet för konditorer. Den 22 juni utses de fem vid ett jurymöte på Nordiska museet och har då drygt tre månader på sig att träna sina idéer och bakverk på temat fram till finalen som går av stapeln den 9 oktober i samband med Chokladfestivalen på Nordiska museet i Stockholm.

– Tävlingen Årets Konditor har stor betydelse för utvecklingen av konditorbranschen. Vi ser nya förmågor presentera fantastiska bakverk, inte bara i formen utan även med inslag av fler eller annorlunda ingredienser, under den spännande finalen. Det har också kommit att bli ett mycket uppmärksammat och populärt evenemang hos allmänheten, säger Inger Söderlund, pr-chef på Arla. De fem finalisterna ska under sju timmar tillverka två stycken tårtor, en för tio personer och en för sex personer. De ska också tillverka en valfri produkt av choklad, exempelvis en pralin, en småkaka, petit four etc. Samt en takeaway-dessert för 16 personer. Samtliga produkter ska tillverkas på plats på Nordiska museet och dekoreras efter temat ”Caribien”. De tävlande får ta med sig färdiga bottnar, färdigkokt karamell, pastillage/marsipan samt valfri ställning till tårtan. Årets Konditor är det svenska mästerskapet för konditorer. Tävlingen anordnades första gången 1988 av Arla och sedan 2003 avgörs den i samband med Chokladfestivalen på Nordiska museet i Stockholm. Vinnaren får titeln Svensk Mästare och ett stipendium på 40 000 kronor. Förra året var temat Retro och tävlingen vanns då av Maria Grave som driver G Chocolat och Margaretas Bröd och Bakverk i Göteborg. Maria var den andra kvinnan som vunnit under åren. Den första var Jennie Elmerfors på Gateau i Stockholm. Jennie vann titeln 2007. Den 22 juni utses årets fem finalister på Nordiska Museet och under vecka 39 hålls ett pressmöte i Stockholm där tävlingen, temat och finalisterna presenteras närmare. Arrangör av Årets Konditor är Sveriges bagare & konditorer AB och huvudsponsor är Arla Foods.

Taggar: