Arla har kartlagt svenskarnas glassvanor

Inför Glassens dag, den 24 mars 2015, har Arla för andra året i rad kartlagt svenskarnas glassvanor. Resultatet visar att Sverige är ett glassälskande land. Under sommarhalvåret, från mars till september, äter drygt 70 procent av svenskarna glass en gång i veckan eller oftare. I glassätartoppen har Småland gått om Norrland och romrussin har tagit sig in på topp fem över svenskarnas favoritsmaker.

Småland går om Norrland
I Arlas kartläggning av svenskarnas glassvanor svarar drygt 7 av 10 (72 %) att de under sommarhalvåret äter glass minst en gång i veckan, det är nästan tre gånger så ofta som under vinterhalvåret (25 %). I förra årets undersökning hamnade norrlänningarna i topp gällande glassätning. I år går Småland om Norrland i glassligan. Där äter hela 82 procent glass en gång i veckan eller oftare under sommarmånaderna och slår därmed förra årets vinnare med 13 procent.

Ny smak på Arlas mjukglass: päron
En majoritet av dem som äter glass (48 %) anger att de helst äter den hemma. Undersökningen visar också att mjukglass, näst efter kulglass, är svenskarnas favoritglass. Lagom till sommarsäsongen adderar Arla därför en ny smak till sitt unika mjukglassortiment för hemmabruk: päron.

– Kartläggningen visar återigen att svenskarna är ett glassälskande folk och undersökningsresultatet bekräftar varför vår mjukglass är så populär. Den gör det möjligt att enkelt kunna njuta av mjukglass hemma, säger Mikael Lindgren, PR-chef Arla.

Svenskarnas favoritsmaker
På topplistan över svenskarnas favoritsmaker hamnar vanilj och choklad överlägset i topp på 19 respektive 18 procent. Pekannöt, som hamnar på tredje plats får 8 procent av rösterna. Vanilj, romrussin och choklad är störst bland åldersgruppen 56-80 år och i gruppen 15-22 år ligger choklad, vanilj och jordgubb i topp.

Sås, strössel eller bär?
Av klassiska glasstillbehör toppar såser, som choklad, kola och jordgubb, överlägset listan över svenskarnas favoriter (40 %) följt av strössel (24 %) och bär (22 %). Såstrenden är särskilt tydlig bland yngre. I åldersgruppen 15 till 22 år anger 6 av 10 såser som favorittillbehör till glass. I åldersgruppen 56 till 80 år föredrar flest (28 %) att äta glass helt utan tillbehör.

Topplista: Svenskarnas glassfavoriter

1.     Vanilj
  2.    Choklad
  3.    Pekannöt
  4.    Lakrits
  5.    Romrussin
  6.    Jordgubb
  7.    Pistage
  8.    Melon
  9.    Polka
  10.    Päron

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Lindgren, PR-chef Arla Sverige
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.com

Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig Arla Köket

E-post: elisabeth.hedenljung@arlafoods.com

För produktprov på Arla Köket mjukglass päron (från vecka 15), högupplösta bilder och recept, kontakta:
Matilda Danielsson, presskontakt Prat PR
E-post: matilda.danielsson@prat.se

Om undersökningen
Undersökningen är utförd av SnabbaSvar.se, på uppdrag av Arla, under perioden 12 mars 2015 till 18 mars 2015. Frågorna ställdes till 1982 svenskar valda bland ca 500 000 svenskar tillhörandes ca 100 webpaneler i Sverige. Respondenterna är representativa för den svenska befolkningen vad avser kön, ålder och region. Undersökningen presenterades på Glassfestivalen som är en del av Lakritsfestivalen, 2015.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 13 500 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök www.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.