Arla lanserar unik öländsk ostdelikatess

Inspirerad av nordisk terroir har Arla skapat en unik ostserie som hittills endast varit förbehållen utländska topprestauranger. Nu tar Arla äntligen det framgångsrika ostkonceptet till Sverige genom lanseringen av Borgholm* - en ost gjord på sommarmjölk från två utvalda öländska gårdar. Borgholm lanseras i samband med Bocuse d’Or Europe och serveras exklusivt hos utvalda restauranger med start vecka 19.

En svensk ost i världsklass har varit efterlängtad på den svenska matscenen och Borgholm har därför väckt stort intresse bland landets ledande krögare. Några av Sveriges främsta restauranger har nu möjlighet att servera den unika delikatessen. Mathias Dahlgren, tidigare vinnare av Bocuse d’Or, är en av dem som väljer att servera den exklusiva osten på sina restauranger.

– Jag väljer alla våra råvaror med stor omsorg. När jag fick veta att Arla skapat en svensk ost av sådan kvalitet var valet därför självklart. Jag ser fram emot att ha denna välsmakade innovation på menyn, säger Mathias Dahlgren.

Borgholm är en grynpipig öländsk delikatess med en mjuk men spröd konsistens och rik, söt smak med inslag av karamelliserad hasselnöt och mogna päron. Den har en varm, gyllene färg och en elegant sötma som påminner om parmesan. Osten lanseras i samband med Bocuse d’Or Europe 2014, kock-EM, där Arla är huvudsponsor.

– Med Borgholm tar Arla steget fullt ut och skapar en helt unik ost. Med våra ledord småskalighet, personlighet och kvalitet är detta ett mycket spännande projekt. Borgholm är ett resultat av hängivenhet och gediget hantverk, säger Gunilla Blomqvist, Marknadschef Foodservice, Arla Foods.

Fakta om Borgholm:
Borgholm görs på sommarmjölk från två öländska gårdar. Under sommaren är mjölken som fetast och smakar som mest från den öländska naturens saftiga beten. Efter ystningen lagras osten i Borgholms slottsruin. Platsen är helt unik i sitt slag och miljön är utmärkt för att lagra ost. Kalkstensväggarna i ruinen skapar ett klimat med varierande temperatur och luftfuktighet som bidrar till ostens karaktäristiska smak. Varje vecka vänds ostarna för optimal lagring.

Dessa stjärnkockar kommer att servera Borgholm med start vecka 19:
Mathias Dahlgren, Mathias Dahlgren och Matbaren
Magnus Ek, Oaxen
Danyel Couet, F12
Fredrik Eriksson, Långbro Wärdshus
Roland Persson, Metropol Palais

*Ostens fullständiga namn är Unika By Castello® Borgholm

För mer information, kontakta:
Gunilla Blomqvist, Marknadschef Foodservice, Arla Foods
Tel. 08-789 58 04, 070-649 58 04
E-post: gunilla.blomqvist@arlafoods.com

Claes Henriksson, presschef Arla Sverige