Arla lanserar yoghurtkvarg

Allt fler vill få i sig en proteinrik kost till frukost och mellanmål. Därför lanserar Arla yoghurtkvarg - en len och krämig produkt som består av hälften yoghurt och hälften kvarg. Nyheten passar utmärkt för den som har en aktiv livsstil eller vill ha något som mättar rejält. Arlas yoghurtkvarg kommer i smakerna naturell, vanilj och hallon och finns i handeln från vecka 7.

Tack vare sitt naturligt höga proteininnehåll är kvarg en trend som har kommit för att stanna. Vissa drivs av den höga proteinnivån för att påverka prestationer inom sport och andra upplever att kvarg mättar bra. Vecka 7, 2015 utökar Arla sin kvargfamilj med en ny produkt perfekt till frukost och mellanmål, Arla yoghurtkvarg. Yoghurtkvargen består till lika delar av len yoghurt och naturligt proteinrik kvarg vilket gör att den har ett naturligt högt proteininnehåll men samtidigt behåller den friska och lena smaken av yoghurt.

– Fler och fler upptäcker fördelarna med en proteinrik kost och efterfrågan på kvarg är fortsatt stark. Många har helt gått över till kvarg till frukost och mellanmål medan andra föredrar den friska smaken av yoghurt. På Arla erbjuder vi marknaden fler innovativa kvargprodukter för att möta efterfrågan. Yoghurtkvargen kombinerar det bästa av två världar: högre proteininnehåll än yoghurt tack vare kvargen och yoghurtens friska och milda smak, säger Ann Bergman, Senior Brand Manager på Arla.

Arlas yoghurtkvarg lanseras i tre smaker: naturell, hallon och vanilj. Den naturella varianten är osötad och de smaksatta varianterna innehåller endast upp till fem procent tillsatt socker, vilket är betydligt lägre än de flesta fruktyoghurtarna på marknaden idag. Produktnyheterna passar utmärkt att avnjutas som de är eller tillsammans med müsli, nötter och/eller färska bär/frukt. Arlas yoghurtkvarg passar även perfekt som bas för en proteinrik smoothie.

Produktinformation
Arlas yoghurtkvarg finns i tre smaker: naturell, vanilj samt hallon och säljs i förpackningar om 1000 g. Proteininnehåll: från 7 till 7,4 g per 100 g. Naturell yoghurtkvarg innehåller inget tillsatt socker, medan vanilj- och hallonvarianterna innehåller 4 respektive 5 procent tillsatt socker. Rekommenderat försäljningspris för naturell är 19.90 kr respektive 22.90 kr för vanilj och hallon. Arla yoghurtkvarg finns i butik från vecka 7, 2015.

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.com

För produktprov (naturell och hallon, från vecka 4) och högupplösta bilder, kontakta:
Elin Eriksson, presskontakt Prat PR
E-post: elin.eriksson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 13 500 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök www.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.