Fira Kladdkakans dag med Sveriges godaste kladdkaka

På onsdag, den 7 november, är det Kladdkakans dag. Bakar Sveriges godaste kladdkaka gör tioårige Ola Gustafsson från Småland. Hans Knäckiga kladdkaka tog nyligen hem segern i Arlas Kladdkakerace, baktävlingen för barn mellan 10 och 14 år som anordnas i syfte att sprida bakglädje bland barn och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept. För att fira Kladdkakans dag bjuder Arla på Olas kanongoda recept.

Arlas Kladdkakerace 2012 arrangerades för sjunde året i rad i samband med Chokladfestivalen på Nordiska museet i Stockholm där sex finalister bakade sina egenkomponerade kladdkakor inför publik.

– Kladdkaka är ett av svenskarnas populäraste recept, det är också det mest sökta receptet på arla.se. Olas vinnande kladdkaka är en kul kombination av knäck och choklad, oväntad men ändå självklar och såklart jättegod, säger Catarina Molin Österlund, projektledare för tävlingen Kladdkakeracet 2012.

Som man hör på namnet är Olas Knäckiga kladdkaka är en traditionell kladdkaka med knäcktäcke. Allra godast blir den om den avnjuts tillsammans med en klick vispgrädde eller vaniljgass. Olas kladdkaka vann Arlas Kladdkakerace med motiveringen: ”Med fint handlag, härliga konsistenser, välbalanserade smaker. Innovativt och nytänkande”.

Knäckig kladdkaka

Till servering:
Arla® vispgrädde eller vaniljglass

Gör så här:
Sätt på ugnen på 175°. Smält smöret som ska användas till knäcksmeten och till chokladsmeten i varsin kastrull. Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa socker och ägg pösigt i en bunke. Blanda i övriga ingredienserna till chokladsmeten i bunken. Blanda ihop ingredienserna till knäcksmeten i en annan bunke.  Häll chokladsmeten i formen och bred knäcksmeten ovanpå så att den täcker chokladsmeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 30 min. Servera vispad grädde eller vaniljglass till eller ät den som den är.

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods
E-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Catarina Molin Österlund, ansvarig recept & matinspiration på Arla
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc. kontakta:
Evelina Fooladi, Presskontakt Prat PR
E-post: evelina.fooladi@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12.000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.