Svenskarnas glassvanor kartlagda

Att svenskarna är ett glasstokigt folk är ingen hemlighet, vi äter näst mest glass i hela Europa. Ny statistik från Arla visar hur mycket vi tycker om glass. I sommar beräknas svenskarna äta hela 360 ton glass i veckan. Allra mest glass äts i mellersta Norrland och lakrits och pekannöt är starka bubblare på den svenska glasshimlen.

Glassens dag instiftades av EU 2012 och firades för första gången den 24 mars 2013. Samma år som Arla lanserade mjukglass för hemmamarknaden. För att fira att mjukglassen fyller ett år samt uppmärksamma Glassens dag har Arla frågat svenska folket om deras glassvanor, resultatet visar att vi svenskar älskar glass. Tillsammans äter vi hela 360 ton glass i veckan*. Det är 20 glasstillfällen per sekund**.

– Undersökningsresultaten visar verkligen att vi svenskar är ett glassälskande folk. Det är glädjande att glassen har fått en egen dag och vi hoppas att den firas ordentligt, säger Elisabeth Hedenljung, ansvarig för Arla Köket mjukglass, Arla Foods.

Norrlänningar leder glassligan
Sett över landet är glasskonsumtionen ganska jämnt fördelad, men det finns regioner som sticker ut. Det är i Norrland som det äts mest glass, i mellersta Norrland anger knappt hälften (43 procent) att de äter glass minst två gånger i veckan och cirka 10 procent äter glass hela fyra eller fem gånger i veckan.

Klassiska glassmaker får konkurrens
På listan över svenskarnas favoritsmaker ligger smakerna vanilj och choklad i topp med 25 respektive 23 procent av rösterna. De klassiska glassmakerna får dock konkurrens, på topplistan återfinns också bubblare som pekannöt, lakrits och pistage.

– Vår mjukglass finns i tre smaker, vanilj, choklad och jordgubb. Undersökningen visar att två av de smakerna ligger i topp på svenskarnas favoritsmaker, vilket är jätteroligt. Det är även kul att de lite annorlunda smakerna pekannöt och lakrits tog sig in på topplistan, säger Elisabeth Hedenljung.

Topplista: Här äts det mest glass
1. Mellersta Norrland
2. Sydsverige
3. Västsverige
4. Norra Mellansverige
5. Stockholm

Topplista: Svenskarnas favoritsmaker
1. Vanilj
2. Choklad
3. Pekannöt
4. Lakrits
5. Jordgubb
6. Pistage
7. Päron

*Siffran är uträknad genom att multiplicera en standardportion glass, cirka 3 deciliter, med antal gånger vi i Sverige äter glass i veckan.

** I undersökningen har Arla frågat konsumenter hur många gånger i veckan de äter glass. Siffran är uträknad genom att multiplicera antal tillfällen varje person äter glass med antal personer i Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.se

Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig Arla Köket
E-post: elisabeth.hedenljung@arlafoods.com

För produktprover, recept och högupplösta bilder, kontakta gärna:
Elin Eriksson, presskontakt Prat PR
E-post: elin.eriksson@prat.se

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes på uppdrag av Arla under vecka 9, 2014 via Undersökningsföretaget Snabba Svar. Undersökningen genomfördes bland kvinnor och män i åldern 18 - 74 år i Sverige. Dessa utgjorde ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Totalt genomförde 1046 personer undersökningen.

Produktinformation Arla Köket mjukglass
Arla Köket mjukglass är gjord på färsk grädde och finns i smakerna vanilj och jordgubb samt säsongssmaken choklad (från vecka 20). Mjukglassen kommer i smidiga tetraförpackningar om 5 dl (en förpackning blir 6 dl färdig mjukglass) och har ett rekommenderat cirkapris på 29,90 kronor.
Mjukglassen är enkel att tillreda. Häll smeten i en bunke och vispa med elvisp i cirka två minuter. Ställ bunken ifrysen och frys i minst 3,5 timmar. Ta ut och vispa till en krämig mjukglass. Med glassmaskin tar det endast 30 minuter att göra färdig mjukglass. Vispa, frys och njut helt enkelt!

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Mer information om Arla Foods www.arla.se