Enkelt Nytt system för dirigering av patienttransporter frigör tid för vård på SÄS i Borås

Att ombesörja transporter av patienter mellan olika delar av sjukhuset är ett arbete som normalt kräver mycket tid av vårdpersonalen. Genom det nyinstallerade och webbaserade systemet för beställning och dirigering av de interna transporterna, frigör lasarettet i Borås vårdtid, som kommer både patienter och personal tillgodo.

På sjukhuset i Borås arbetar fem personer på heltid med patienttransporter. Tidigare ringde varje avdelning till transportörerna vid behov av transport. – Oundvikligen uppstod samordningsproblem med fördröjningar och krockar mellan beställningar som följd, något som ofta gick ut över patienterna samtidigt som personalen blev stressad, säger Marita Sjöberg, chef för post- och patienttransporter. Det nya webbaserade systemet, Web & Wireless från Ascom, innebär att vårdpersonalen enkelt via en dator beställer transporten. Beställningen går från datorn ut till transportörernas handenheter och accepteras av den transportör som är ledig och befinner sig närmast. Vårdpersonalen behöver inte följa upp transporten. Därmed finns mer tid över till patienterna. Dessutom registreras alla beställningar så att man på transportenheten samt på varje vårdavdelning kan följa upp och analysera verksamheten ur såväl ekonomiska som bemanningsmässiga synvinklar. Det nya systemet har utvecklats tillsammans med Ascom Wireless Solutions med huvudkontor samt forsknings- och utvecklingscentrum i Göteborg samt tillverkning i Herrljunga. – Det är våra önskemål som ligger till grund för systemet. Eftersom många anställda är ovana vid datorer var det en förutsättning att systemet skulle vara enkelt att använda. Efter sommaren inleder vi etapp två och lägger in ytterligare funktioner, säger Marita Sjöberg. Ascom har sedan länge ett nära samarbete med många av de svenska sjukhusen. Genom skräddarsydda lösningar som kombinerar olika system för telefoni, larm och meddelandehantering, kan flaskhalsar i informationsflödet avhjälpas och mer tid läggas på själva vården. – Att, som i det här fallet, tillsammans med kunden utveckla och skräddarsy en kommunikationslösning, är ett idealiskt arbetssätt, säger Bengt Nordén, VD Ascom Wireless Solutions.