För kommunikation i bullriga miljöer: Ascom först med DECT-telefon för headset med benledningsteknik

Ascoms nya, 9d24 MkII, har en väl tilltagen förstärkarenhet. Detta gör att den som första DECT-telefon anpassats för att återge ett fullgott ljudtryck i industriheadset. – Vi kan därför, i samarbete med Oiido AB, erbjuda våra kunder en helt ny typ av headset, ett så kallat benledningsheadset, för krävande ljudmiljöer, säger Mikael Sundebäck, produktchef på Ascom.

Benledningstekniken innebär att headsetet inte täcker öronen utan sitter direkt mot huvudet. Hjälm och ansiktsskydd kan användas utan att headsetet är i vägen. Man slipper också varma och åtsittande hörselkåpor och kan kommunicera med omgivningen både med och utan hörselproppar. – Vårt headset är speciellt utvecklat för bullriga och varma miljöer. Vi har lyckats kombinera resultatet av 25 års forskning om benledningsteknik med en bullerdämpande mikrofon och en smart design, säger Tobias Good på Oiido. Bilder för fri publicering: se www.ascom.se eller kontakta Therese Disfält, tfn 031-55 94 75