• Ascom Wireless Solutions/

”Kasta inte ut den trådlösa telefonväxeln” Utveckling av befintliga system sparar stora pengar - Ascom söker ägarna till tusentals DECT-radioväxlar

Report this content

Ericssons trådlösa telefonväxel för DECT-systemet Freeset var till för några år sedan den mest sålda plattformen för trådlös telefoni hos företag och organisationer runt om i Sverige. Ofta får användarna nu beskedet att de inte kan vidareutveckla sina system utan måste byta till integrerade lösningar. - Detta är i allmänhet mycket kostsamt och sällan nödvändigt, säger Bengt Nordén, vd för Ascom Wireless Solutions, Försäljning Sverige.

När Ericsson valde att fasa ut försäljning och service av DECT-radioväxeln till förmån för integrerade lösningar, tog Ascom över ansvaret för utveckling och produktion av DECT-portföljen. - Man behöver inte alls kasta ut radioväxeln utan kan istället nyttja redan gjorda investeringar på ett klokt sätt. Genom att uppgradera befintlig radioväxel får man ett modernt system till en låg kostnad. Här kan man spara 100 000-tals kronor, fortsätter Bengt Nordén. Banverket Telenät är en av de organisationer som följt Ascoms råd att behålla och utveckla befintliga DECT-radioväxlar: - Våra beräkningar visade att det skulle bli åtta gånger så dyrt att byta ut våra DECT-radioväxlar mot integrerade system än att ha kvar och uppgradera dem. Nu har vi dessutom möjlighet att till de uppgraderade radioväxlarna addera olika larmfunktioner och andra kommunikationslösningar. Det här är helt klart en vettig investering, säger Per Sundberg, chef för Telefonienheten Banverkets Telenät. Även friheten inför framtiden ökar genom att den befintliga fasta telefonin kan utvecklas oberoende av DECT-systemet. Vill man installera en ny telefonväxel eller införa IP-telefoni, kan det trådlösa DECT-systemet kopplas till den nya telefoniplattformen. Nyttan av äldre DECT-system kan dessutom höjas genom att man kan sammankoppla den trådlösa kommunikationen med företagens befintliga system för till exempel produktionsstyrning, driftlarm, personlarm, brandlarm etcetera. Meddelanden och larm kan också tilldelas egna kanaler för en högre säkerhetsgrad.