Larmfunktioner som ger snabb respons kan vara skillnaden mellan liv och död - Trådlös kommunikation ger tryggare personal

När hälsa och säkerhet är högsta prioritet kan tillgången till rätt information i rätt tid – oavsett plats – och möjligheten att reagera snabbt vid kritiska situationer till och med vara skillnaden mellan liv och död. Ensamarbetslarm och brandlarmsintegration är två exempel på vanlig funktioner i de lösningar Ascom Wireless Solutions levererar till massa och pappersindustrin.

Ascom Wireless Solutions med huvudkontor i Göteborg är marknadsledande inom professionell trådlös internkommunikation. Bland Ascoms kunder inom pappersindustrin kan nämnas SCA Hygiene Products AB i Lilla Edet, Paper Pak Sweden AB i Aneby samt Stora Enso, Hylte Bruk. – Ascoms trådlösa teknik för kommunikation gör det möjligt att få fram tidskritisk information direkt till rätt person via bärbara enheter, säger Bengt Nordén, VD för Ascom Wireless Solutions, Försäljning Sverige. Ensamarbetslarmet används av personal som arbetar ensam i situationer som kan vara farliga, till exempel lagerpersonal, servicetekniker och säkerhetspersonal. Lösningen innehåller larm som antingen utlöses manuellt eller automatiskt vid tillbud eller avsaknad av rörelse. Den anger även var den nödställda personen finns och loggar alla åtgärder och händelser. Brandlarmsfunktionen riktar sig till säkerhetspersonal, till exempel säkerhetschefer och räddningspersonal (brandmän och medicinsk personal). Lösningen ger tidskritisk information rätt ned i deras fickor, vid till exempel brand- eller gaslarm. Därefter kan de samordna resurser och varna områden som påverkas, vilket minskar riskerna och skadorna på personer, egendom och miljö. – Varje lösning kan skräddarsys efter önskemål och behov inom respektive företags verksamhet och kan integreras i befintligt kommunikationssystem, säger Bengt Nordén.