Smart integration och snabb respons kortar stopptider och sparar pengar - Pappersindustrin satsar på trådlös kommunikation

Report this content

Tillverkningsprocesser inom industrin kräver en stor kontrollapparat för att allt ska fungera. Varje minut som produktionen står stilla får stora kostnader som följd. En kommunikationsplattform med skräddarsydda larmfunktioner ger snabb respons vid störningar, vilket gör att dyrbara driftstopp kan förhindras eller kortas.

Ascom Wireless Solutions med huvudkontor i Göteborg är marknadsledande inom professionell trådlös internkommunikation. Marknadssegmenten är tillverknings- och processindustrin, sjukvård, säkerhetsanläggningar samt äldreomsorg,. Bland Ascoms kunder inom massa- och pappersindustrin kan nämnas SCA Hygiene Products AB i Lilla Edet, Paper Pak Sweden AB i Aneby samt Stora Enso, Hylte Bruk. – Den trådlösa kommunikationen blir mer och mer en integrerad del i systemen för övervakning, styrning och produktionsplanering, vilket ökar effektiviteten och avkastningen, säger Bengt Nordén, VD för Ascom Wireless Solutions, Försäljning Sverige. Genom smart integration med befintliga IT-investeringar kan olika larm- och meddelandefunktioner adderas allt eftersom verksamheten utvecklas. – Med hjälp av trådlös kommunikation kan personalen reagera snabbare vid störningar. Förseningar undviks och driftstopp kan minskas eller helt förhindras, säger Bengt Nordén.