Zinkgruvans personal har kontrollrummet på fickan – Kritiska larm snabbt till rätt person med trådlös processövervakning från Ascom

Nu ökas säkerheten i Zinkgruvan Mining AB i södra Närke ytterligare. Genom ny trådlös processövervakning i anrikningsverket, som ligger ovan jord, har man numera kontrollrummet på fickan. Larm och annan viktig information kommer direkt till handenheten. Den nya trådlösa processövervakningen levereras av Ascom.

Att kritiska processlarm snabbt går till rätt person är av stor betydelse för den dagliga verksamheten i Zinkgruvan där man bryter både zink och bly. - Vi hade länge sökt efter ett övervakningssystem där vi inte är låsta vid kontrollrummet. Tidigare hade vi mobiltelefoner, radio och interntelefoni men ändå ingen möjlighet att snabbt få fram tillgängliga processdata, säger Anders Rehnberg, elingenjör och ansvarig för larmsystemet på Zinkgruvan Mining AB. Ett exempel där snabbheten är viktig är vid den jättekvarn som mal ner malmen. - Hinner processen gå snett, får vi inte ut maximalt ur kvarnen, kvaliteten på vår slutprodukt blir sämre och vi kan förlora stora pengar, säger Anders Rehnberg. Den lösning som nu installerats är ett DECT-system från Ascom anslutet via OPC (OLE for Process Control) till verksamhetens automationsplattform. Handenheterna kan även användas som vanliga telefoner. - Detta och att vi fått en funktion för ensamarbetslarm är en bonus. Dessutom har vi nu möjligheten att lägga in funktioner för att kunna starta, stoppa och styra vissa processer direkt via handenheterna, säger Anders Rehnberg. Bengt Nordén, VD Ascom Wireless Solutions, Försäljning Sverige: - Vår lösning ger både en säkrare arbetsplats plus att man minimerar driftstopp eller driftförändringar som kan bli kostsamma.