Aspelin Ramm Fastigheter köper utvecklingsfastighet på Masthuggskajen i Göteborg

Aspelin Ramm Fastigheter har förvärvat en fastighet i den nya framväxande stadsdelen Masthuggskajen i centrala Göteborg. Fastigheten är belägen mitt emot Stenaterminalen och är den enda fastigheten i området som ännu inte ingår i detaljplanen för det pågående stadsutvecklingsprojektet som ska knyta samman Majorna med Linnéstaden. – Vi har förvärvat en fastighet i ett av de mest spännande och attraktiva områden man kan tänka sig i Göteborg. Ett område där ambitionen är att sticka ut och vara en blandstad med en internationell prägel. Självklart vill vi vara med och bidra i det utvecklingsarbetet tillsammans med kommunen och de övriga aktörerna som är involverade i projektet, säger Manne Aronsson, CEO Aspelin Ramm Fastigheter.

Fastigheten Masthugget 29:4, eller Fryshuset som den kallas, utgörs idag av en kontors- och lagerbyggnad med sju våningar på en cirka 3700 kvadratmeter stor tomt.

– Fastigheten ligger strategiskt placerad mitt i det nya utvecklingsområdet och vi ser fram emot att tillsammans med kommunen påbörja ett detaljplanearbete också för den här fastigheten. Ett gemensamt arbete som kan tillföra området ytterligare ytor för exempelvis handel, kontor och bostäder.

Det första spadtaget för områdets nya detaljplan togs 2019 och hela projektet Masthuggskajen förväntas vara färdigställt 2028. Totalt är nio fastighetsbolag delaktiga i utvecklingen där sammanlagt 1300 bostäder och kontor, restauranger, förskolor och hotell som blir arbetsplats för mellan 5000 och 6000 människor ska byggas.

– Projektet bidrar även till att knyta staden till vattnet och återupprätta Göteborg som en levande hamnstad. Jag är därför glad över att vi genom det här förvärvet blir en del av en viktig och uppskattad utveckling av centrala Göteborg.

Aspelin Ramm Fastigheter har tidigare utvecklat såväl bostäder som kontorslokaler och kommersiella lokaler, främst i Västsverige. Pedagogen Park i Mölndal är ett exempel på hur en före detta lärarhögskola omvandlats till en attraktiv och populär mötesplats för företag inom olika branscher och med olika inriktningar. Nu tas nästa steg i det områdets utveckling mot att bli en komplett, trivsam och väl fungerande stadsdel genom bygget av totalt 1100 bostäder samt fler kommersiella lokaler för handel och lokal service.

– Vi har lång erfarenhet av olika stadsutvecklingsprojekt och har letat efter lite mer centrala fastigheter med en långsiktig utvecklingspotential. Kommunens planer för Masthuggskajen känns väldigt attraktiva och visar att staden vågar sticka ut med en tät och spännande stadsutveckling som präglas av ett modigt möte mellan gammalt och nytt. Det här förvärvet ligger därför väl i linje med vår ambition att växa och göra fler affärer i de mest attraktiva områdena i regionen, säger Manne Aronsson.

Säljare av fastigheten Masthugget 29:4 är Byggnadsbolaget Curt Lundahl & Co Aktiebolag. Panreal har agerat som rådgivare för säljaren i transaktionen.

Manne Aronsson, CEO Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 073-642 61 98. E-post: manne.aronsson@aspelinramm.se

Aspelin Ramm Fastigheter AB bildades 1998 och ägs av norska Aspelin-Ramm Gruppen AS. Bolaget äger och utvecklar fastighetsprojekt i de mest spännande och expansiva delarna i och i närheten av Göteborg, som Norra Älvstranden, Amhult/Torslanda, Högsbo, Mölndal, Kungälv och Kungsbacka. Under hösten 2011 påbörjades omvandlingen av Vallhamra torg till en helt ny och trygg stadsmiljö med bostäder, butiker och lokal service – mitt i Sävedalen – i Partille kommun utanför Göteborg. Projektet är ett av de första i sitt slag i regionen som tar ett helhetsgrepp på ett omodernt förortstorg och anpassar det till en ny tid som ställer helt andra krav på öppenhet och tillgänglighet.

Citat

Vi har förvärvat en fastighet i ett av de mest spännande och attraktiva områden man kan tänka sig i Göteborg. Ett område där ambitionen är att sticka ut och vara en blandstad med en internationell prägel. Självklart vill vi vara med och bidra i det utvecklingsarbetet tillsammans med kommunen och de övriga aktörerna som är involverade i projektet.
Manne Aronsson, CEO Aspelin Ramm Fastigheter