Byggstart för Terminal 3 i Amhult i Torslanda

Nu startar bygget av Terminal 3 i Amhult i Torslanda. En miljöcertifierad byggnad i tre plan för kontor och handel. 1600 kvadratmeter uthyrningsbar yta i centrala Amhult intill det nya busstorget som blir en knutpunkt för kollektivtrafiken på västra Hisingen. – Det känns riktigt bra att äntligen sätta spaden i marken efter en lång process som utvecklat Amhult till modern och levande stadsdel på Hisingen med en bra blandning av boende och handel, säger Lennart Karlsson på Aspelin Ramm Fastigheter.

Den första hyresgästen i Terminal 3 är redan klar när bygget inleds. Det är vårdföretaget Capio som har tecknat avtal att hyra hela plan 2 om cirka 550 kvadratmeter för att driva en vårdcentral. Planerad inflyttning är i oktober 2014.

– Det är naturligtvis positivt att vi redan innan vi börjat bygga har hyrt ut en tredjedel av de tillgängliga lokalerna. Samtidigt är läget på Terminal 3 så attraktivt att jag hoppas och tror att huset är fullt uthyrt i god tid innan vi är klara med bygget.

Förutom bygget av Terminal 3 så har såväl Peab som Amhult 2 startat med sina byggen av bostäder i området. Dessutom har Svenska Kyrkan påbörjat bygget av en helt ny kyrka i Amhult.

– Nu ser vi på allvar den utveckling av Amhult som vi förväntade oss när vi investerade i det här området för snart tio år sedan. Ett Amhult som växer och utvecklas till en attraktiv stadsdel i den här delen av Göteborg, säger Lennart Karlsson.

Nästa år beräknas även det stora busstorget stå färdigt intill Terminal 3. Det blir den nya knutpunkten för all kollektivtrafik på västra Hisingen.

– Det nya busstorget bidrar naturligtvis till ett ökat intresse för företag att etablera sig i terminal 3. Byggnaden är dessutom den första i området att certifieras enligt Green Building. Det innebär bland annat att fastigheten förbrukar 25 procent mindre energi jämfört med Boverkets byggregler.

Aspelin Ramm Fastigheter äger, förutom fastigheten Terminal 3, även fastigheten Terminal 1 (den före detta utrikeshallen på Torslanda Flygplats) och en byggrätt omfattande 1200 kvadratmeter i området.

Lennart Karlsson, vd Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 070-972 68 22