DollarStore och MAX etablerar sig på handelscentrumet iHede i Kungsbacka

Affärskedjan DollarStore öppnar ett nytt varuhus på 2750 kvadratmeter i handelscentrumet IHede i Kungsbacka. Även MAX Burgers har tecknat avtal om att öppna en restaurang i det nya volymhandelscentrumet som beräknas stå färdigt i september 2020. – Uthyrningarna innebär att vi knyter ytterligare två väldigt starka och välkända varumärken till vår satsning på volymhandel i Kungsbacka, säger Kristian Höglind, affärsutvecklare på Aspelin Ramm Fastigheter.

Aspelin Ramm Fastigheter har tidigare även utvecklat handelscentrumet Lugnetrondellen i Varberg som öppnade under hösten 2017. Också där finns DollarStore och MAX bland hyresgästerna.

– Vi har haft ett väldigt bra och smidigt samarbete med DollarStore och MAX i Varberg, så det känns naturligtvis bra att kunna fortsätta det positiva samarbetet också här i Kungsbacka. Det innebär också att det nu endast finns en ledig lokal på 520 kvadratmeter innan iHede är fullt uthyrt. Sedan tidigare är det klart att Jula och Linnéa & Basilika flyttar in i fastigheten, säger Kristian Höglind.

DollarStore växer snabbt och öppnar varje år ett 20-tal nya varuhus på olika platser runt om i Sverige. Idag har kedjan 91 varuhus och öppnar i oktober i år ett nytt varuhus i Falkenberg. Fredrik Holmström, etableringsansvarig på DollarStore, är nöjd med att nu äntligen ha hittat en lämplig plats också i Kungsbacka.

– Vi har varit intresserade av att etablera oss i Kungsbacka under flera år och när iHede blev aktuellt så var det inte så mycket att tveka om. Det är ett attraktivt läge med bra trafikflöden och med mycket handel i närområdet, och i själva handelscentrumet blir det en bra mix av olika verksamheter som kompletterar varandra väldigt väl.

Enligt honom var även närheten till Göteborg, med Hede pendeltågstation alldeles i närheten, en bidragande orsak till valet av iHede för den nya etableringen.

– Väldigt många människor hör av sig till oss och önskar att vi ska öppna upp i deras närområde. Och med tanke på att vi ännu inte finns i Göteborg så hoppas vi att också göteborgarna ska hitta hit för att uppleva lågpris på riktigt.

Den familjeägda hamburgerkedjan MAX Burgers har idag 148 restauranger, varav 127 i Sverige, och sysselsätter cirka 5500 medarbetare. Den nya restaurangen blir 519 kvadratmeter och byggs ihop med handelscentrumet på ett liknande sätt som i Lugnetrondellen i Varberg.

– Det är fantastiskt roligt att planera för öppningen av ännu en restaurang i Västsverige. MAX expanderar fortfarande kraftigt och räknar med att öppna ytterligare 75 restauranger i Sverige inom de närmaste åren varav en stor del i Göteborgsregionen. Vi har en stor tilltro till utvecklingen i Kungsbacka och speciellt i Hede. Förutom att servera Sveriges godaste burgare till boende och besökare i Kungsbacka, så innebär en ny restaurang nya arbetstillfällen. Vi räknar med att 40-50 personer kommer att rekryteras, säger Tony Jakobsson, vice Sverigechef MAX Burgers.

CBRE har varit Aspelin Ramm Fastigheters rådgivare vid uthyrningen till DollarStore.

Kristian Höglind, affärsutvecklare Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 0709-83 91 08. E-post: kristian.hoglind@aspelinramm.se

Fredrik Holmström, etableringschef DollarStore. Tel: 0761-16 73 35. E-post: fredrik.holmstrom@dollarstore.se

Tony Jakobsson, vice Sverigechef MAX Burgers. Tel: 0703-99 03 05. E-post: tony.jakobsson@max.se

Aspelin Ramm Fastigheter AB bildades 1998 och ägs av norska Aspelin-Ramm Gruppen AS. Bolaget äger och utvecklar fastighetsprojekt i de mest spännande och expansiva delarna av Göteborg som Norra Älvstranden, Amhult/Torslanda, Högsbo och Mölndal. Under hösten 2011 påbörjades omvandlingen av Vallhamra torg till en helt ny och trygg stadsmiljö med bostäder, butiker och lokal service – mitt i Sävedalen – i Partille kommun utanför Göteborg. Projektet är ett av de första i sitt slag i regionen som tar ett helhetsgrepp på ett omodernt förortstorg och anpassar det till en ny tid som ställer helt andra krav på öppenhet och tillgänglighet.

Taggar: