I dig denim och Pergolia flyttar in i Terminal 1 i Torslanda

Två nya hyresgäster flyttar i oktober in i affärsområdet Amhult i Torslanda. Det är det internationellt uppmärksammade klädmärket I dig denim och den italienska delikatess- och heminredningsbutiken Pergolia som nu flyttar in i den före detta utrikesterminalen på Torslanda Flygplats. – Det är väldigt roligt att två nya och spännande verksamheter flyttar hit till Amhult. De bidrar till den mix av olika företag som skapar en dynamisk och spännande handels- och mötesplats vilket ytterligare ökar efterfrågan på lediga lokaler här i området, säger Kristian Höglind, affärsutvecklare på Aspelin Ramm Fastigheter.

Hanna Clavegård grundade jeansvarumärket I dig denim 2009 för att tillverka tidlösa och slitstarka kläder för barn mellan 2 och 15 år. Idag har hon även en kollektion för kvinnor som tillsammans med barnkläderna säljs i 150 butiker i 23 olika länder runt om i världen. Nu flyttar hon sitt huvudkontor och showroom till Terminal 1 där företaget hyr 200 kvadratmeter.

– Vi växer och har varit och tittat på flera olika lokaler på olika platser i Göteborg utan att bli riktigt nöjda. Men när vi kom hit kändes det helt rätt direkt. Vi har vårt hjärta i Torslanda och här har vi fått en lokal som andas samma känsla som vårt varumärke och som vi har varit med och utformat själva. Därför har vi kunnat behålla den lite industriella och avskalade känslan med full takhöjd och synliga installationer för vatten och ventilation. Vi har behållit det råa betonggolvet och målat väggarna i gråa och neutrala färger. Dessutom har vi byggt väggar i glas vilket bidrar till den luftiga och inspirerande miljön. Det känns helt klockrent för oss och jag ser verkligen fram emot att flytta in, säger Hanna Clavegård.

Pergolia startade som en gårdsbutik på Tjörn för fem år sedan när Örjan Hauge och hans fru började sälja direktimporterade hantverksprodukter från Italien. Framförallt lergods och keramik men även textilier och glas samt delikatesser som olivoljor och balsamicovinäger.

– Vi vet att våra produkter är efterfrågade och att vårt koncept fungerar så därför tar vi nu steget och satsar på att driva vår verksamhet på heltid i en ny upplevelsebutik här i Amhult. Vi gillar framförallt det centrala läget och närheten till Göteborg och att vi har fått en lokal som passar oss väl storleksmässigt och som utformats för att förstärka upplevelsen hos våra kunder. Bland annat har vi lagt ett väldigt spektakulärt och uttrycksfullt golv med italiensk klinker. Men kanske viktigast för oss är att vi får en butik som ligger i ett expansivt område i Göteborg med mycket bostäder och stora flöden av människor som kan upptäcka våra högkvalitativa och prisvärda produkter, säger Örjan Hauge.

Aspelin Ramm Fastigheter äger tre fastigheter inom det före detta flygplatsområdet; Terminal 1, Terminal 3 och Torslanda Hangar. Sammanlagt utgör byggnaderna 7300 kvadratmeter avsedda för handel, kontor och service. Den totala markytan uppgår till cirka 30 000 kvadratmeter.

– I början av sommaren hyrde vi ut 450 kvadratmeter till Torslanda Zoo och för några veckor sedan tecknade vi avtal med Fonus och Familjens jurist samt med Sockermajas om att hyra lokaler här. Torslanda växer snabbt med många nya bostadsprojekt i närområdet vilket gör Amhult till en intressant och attraktiv plats för en mängd olika verksamheter. Det strategiska läget intill den nya bussterminalen och enkelheten att ta sig hit med bil är andra viktiga faktorer som gör att många företagare nu söker sig hit, säger Kristian Höglind.

Kristian Höglind, affärsutvecklare Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 0709-83 91 08. E-post: kristian.hoglind@aspelinramm.se

Hanna Clavegård, grundare av I dig denim. Tel: 0703-92 24 00. E-post: info@idigdenim.se

Örjan Hauge, ägare Pergolia. Tel: 0722-29 94 44. E-post: orjan.hauge@pergolia.biz

www.idigdenim.se

www.pergolia.biz

Aspelin Ramm Fastigheter AB bildades 1998 och ägs av norska Aspelin-Ramm Gruppen AS. Bolaget äger och utvecklar fastighetsprojekt i de mest spännande och expansiva delarna av Göteborg som Norra Älvstranden, Amhult/Torslanda, Högsbo och Mölndal. Under hösten 2011 påbörjades omvandlingen av Vallhamra torg till en helt ny och trygg stadsmiljö med bostäder, butiker och lokal service – mitt i Sävedalen – i Partille kommun utanför Göteborg. Projektet är ett av de första i sitt slag i regionen som tar ett helhetsgrepp på ett omodernt förortstorg och anpassar det till en ny tid som ställer helt andra krav på öppenhet och tillgänglighet.

Taggar: