Ny asiatisk restaurang öppnar i stadsdelen Pedagogen Park i Mölndal

Ännu en restaurang flyttar in i stadsdelen Pedagogen Park i Mölndal och kompletterar det redan befintliga utbudet i området. Det är restaurangen FUN som har tecknat ett hyresavtal på 130 kvadratmeter i kvarteret Parkhus 4. – För att skapa en levande och attraktiv mötesplats under både dag- och kvällstid krävs det en bra mix av boende och lokalt serviceutbud. FUN blir den fjärde restaurangen i Pedagogen Park när de öppnar i augusti, säger Kristian Höglind, uthyrnings- och marknadschef på Aspelin Ramm Fastigheter.

Sedan tidigare finns lunchrestaurangen Eatery och sushirestaurangen Pedagogen Park etablerade i området och i sommar öppnar Pizzeria Mums. Tillsammans med ett 30-tal företag från olika från branscher utgör de själva navet i den framväxande nya stadsdelen Pedagogen Park.

– Till skillnad från företagsområden som samlar bolag med likartade inriktningar, vill vi i Pedagogen Park ha så många olika verksamheter som möjligt. Vi tror att möten mellan helt olika företag och branscher genererar nya tankar, nya innovationer och nya samarbeten och affärer. Det har redan visat sig här i Pedagogen Park, säger Kristian Höglind.

Hugo Lac, delägare och restaurangchef på FUN, är uppvuxen i Mölndal och har erfarenhet från restaurangerna Spice Sushi, Ramen Ya, Takame och Shiro Sushi. Han ser fram emot att utforska och utveckla det varma köket från Sydostasien och dess klassiska rätter som Donburi, Bao Buns, Kung Fu Noodles, Bim Bim Bap, General Tsao Chicken och dumplings.

– Med grunden i det traditionella sydostasiatiska köket vill jag med kreativitet och mod upptäcka nya smakdimensioner och ta med gästerna på en kulinarisk resa där varje tugga blir en minnesvärd smakupplevelse. Min ambition är att lyfta asiatisk ”street food” och ”comfort food” till en ny nivå och flytta in det i det gastronomiska finrummet. Från ”fine dining” till ”fun dining”, säger Hugo Lac.

Restaurangens inredning skapas i samarbete med designbyrån DSRG, känd för sina framstående projekt såsom inredningen för den internationella restaurangkedjan Happy Lamb. DSRG har också designat restaurangerna Balambara's nya Mr Lac på Kungstorget i Göteborg, Mary Wong i Borås samt bidragit till den nya designen för flertalet Masala Kitchen-restauranger, inklusive den i Mölndal.

– Restaurangmiljön och personalens professionalism är en lika viktig del som maten vid ett restaurangbesök. Inredningens utformning tilltalar andra sinnen än smaksinnet, men är en central del i helhetsuppleven av en lunch eller en middag. För den som ändå vill avnjuta våra läckerheter hemma eller på sin arbetsplats lanserar vi en tid efter öppning vårt Ghost Kitchen-koncept med avhämtning och hemkörning, säger Hugo Lac.

Kristian Höglind, uthyrnings- och marknadschef Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 0709-83 91 08. E-post: kristian.hoglind@aspelinramm.se

Hugo Lac, köksmästare och delägare FUN. Tel: 0722-98 53 80. E-post: hugolac168@gmail.com

www.parkhusen.com

Aspelin Ramm Fastigheter AB är en fastighetsutvecklare med passion för områden i förvandling. Bolaget etablerades i Göteborg 1998 och har sedan starten initierat och utvecklat flera spännande fastighetsprojekt. Bolaget utvecklar, äger och förvaltar kontor, hotell, butik- och bostadsfastigheter i Västsverige.

Citat

För att skapa en levande och attraktiv mötesplats under både dag- och kvällstid krävs det en bra mix av boende och lokalt serviceutbud. FUN blir den fjärde restaurangen i Pedagogen Park när de öppnar i augusti.
Kristian Höglind, uthyrnings- och marknadschef på Aspelin Ramm Fastigheter