Profilbyrån Olsson & Co flyttar till Pedagogen Park i Mölndal

Aspelin Ramm Fastigheter hyr ut 326 kvadratmeter lokalyta i Pedagogen Park i Mölndal till den snabbväxande profilbyrån Olsson & Co. Inflyttning sker den 1 september efter det att lokalerna anpassats och iordningställts efter den nya hyresgästens önskemål.

– Att ett expanderande tjänsteföretag som Olsson & Co väljer att flytta till Pedagogen Park visar verkligen vilken flexibilitet och vilka möjligheter den här fastigheten erbjuder, säger Lennart Karlsson på Aspelin Ramm Fastigheter.

I Pedagogen Park får Olsson & Co större lokaler som specialanpassas för deras verksamhet inom tryckeritjänster, profilkläder och presentreklam.

– Vi gillar läget i utkanten av Göteborg som gör att det blir enkelt med parkering för oss som arbetar här och för våra besökare. Dessutom är området Högsbo-Sisjön ett av de områden som växer allra snabbast i regionen just nu med ett antal nya företagsetableringar förutom de redan existerande. Det gör att vi redan har en stor blivande kundgrupp bland våra grannar i området, säger Tomas Olsson, vd för Olsson & Co.

Totalt är idag 9300 kvadratmeter uthyrda i Pedagogen Park. Sedan tidigare finns även Trafikverket, Karin Boyeskolan, JB Grundskola och Aspelin Ramm Fastigheter själva bland hyresgästerna. När hela fastigheten är helt utvecklad räknar Lennart Karlsson med att ha 30 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta. Dessutom planeras redan nu för mellan 500 och 700 lägenheter i området.

– Pedagogen Park är en fantastisk byggnad med ett attraktivt läge nära Göteborg men ändå utanför de planerade vägtullarna. Hela centrala Mölndal, Fässbergsdalen och Eklanda är väldigt eftertraktade bostadsområden med närhet till service, allmänna kommunikationer och arbetsplatser i närområdet. Närheten till naturen och till grönområden gör dessutom området attraktivt även för boende. Förhoppningsvis innebär den kommande detaljplanen en möjlighet att även tillföra nya bostäder till området, säger Lennart Karlsson.

Aspelin Ramm Fastigheter har tidigare bland annat utvecklat köpcentrumen 421 i Sisjön och Amhult i Torslanda samt det uppmärksammade bostadsprojektet ”Studio 57” på Norra Älvstranden i Göteborg. Det senare är det första projektet i Göteborg som utnyttjat möjligheten med tredimensionell fastighetsbildning och byggt nya bostäder ovanpå en befintlig byggnad. Nyligen påbörjades även bygget av Nya Vallhamra torg i Partille kommun utanför Göteborg. Där har Aspelin Ramm Fastigheter tagit ett helhetsgrepp på ett omodernt förortstorg och anpassat det till en ny tid som ställer helt andra krav för att kunna överleva.

– Som fastighetsutvecklingsbolag vill vi ge gamla byggnader och miljöer nytt liv. I den ambitionen ingår en önskan att skapa nya områden där människor trivs och mår bra. Den viljan är lika stark oavsett om det handlar om att utforma lokaler för arbete eller attraktiva miljöer för boende, säger Lennart Karlsson.

Lennart Karlsson, vd Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 031-744 35 07, 070-972 68 22

Tomas Olsson, vd Olsson & Co. Tel: 070-867 62 00

Aspelin-Ramm Fastigheter AB bildades 1998 och ägs av norska Aspelin-Ramm Gruppen AS. Bolaget äger och utvecklar fastighetsprojekt i de mest spännande och expansiva delarna av Göteborg som Norra Älvstranden, Amhult/Torslanda, Högsbo och Mölndal. Under hösten 2011 påbörjades omvandlingen av Vallhamra torg till en helt ny och trygg stadsmiljö med bostäder, butiker och lokal service – mitt i Sävedalen – i Partille kommun utanför Göteborg. Projektet är ett av de första i sitt slag i regionen som tar ett helhetsgrepp på ett omodernt förortstorg och anpassar det till en ny tid som ställer helt andra krav för att kunna fungera och överleva.