Assemblin ansvarar för installationer vid ny larm- och ledningscentral

Assemblin ansvarar för el- och teleinstallationer i Polismyndighetens nya larm- och ledningscentral i Örebro.

Polis, räddningstjänst och SOS Alarm ska använda larm- och ledningscentralen, som även kommer att ha en gemensam samhällsfunktion för andra myndigheter och samhällsaktörer. Anläggningen, där olika myndigheter samverkar under samma tak, är den första i sitt slag. Tanken är att samlokaliseringen ska utveckla och effektivisera arbetet vid olyckor, kriser och trygghetsskapande insatser.

Assemblins uppdragsgivare är Serneke, och Intea Fastigheter AB (publ) är hyresvärd och beställare av projektet.

– Vi är väldigt stolta och glada över få bidra med smarta och hållbara installationer till denna unika och samhällsviktiga anläggning, säger Christian Skoglund, regionchef Nordväst på Assemblin El.

Larm- och ledningscentralen kommer att ligga vid den norra infarten till Örebro, i anslutning till väg E 20. Utöver olika ledningscentraler, ska den 11 600 kvadratmeter stora anläggningen inrymma stabsrum, utbildningslokaler med mera. Preliminär byggstart är december 2020 och den nya larm- och ledningscentralen beräknas stå klar under våren 2023.

Arbetet utförs av Assemblins filial i Örebro.

För mer information, kontakta:

Christian Skoglund, regionchef Nordväst, Assemblin El, christian.skoglund@assemblin.se, +46 10 472 40 30

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef på Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se, +46 70 600 73 21

Om Assemblin

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 10 miljarder kronor och cirka 5 900 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.