Rädd för att äta? Matallergierna ökar – men alla är inte farliga

Många människor med allergi utesluter för många råvaror i maten på grund av rädslan att bli sjuk. Men ny forskning visar att allergi och överkänslighet mot mat styrs av olika mekanismer och att all allergi/överkänslighet – mot till exempel jordnöt – inte är livsfarlig. Vad innebär rädslan för en allergisk reaktion för familjen och den drabbade? Och vad kan vården göra för att minska eller helt ta bort onödig rädsla för mat?

Födoämnesallergi – blandad kompott 1 Tid: Onsdagen den 27 oktober kl 13.30-15.00 Moderator: Ulf Bengtsson, docent, Lungmedicin och allergologi, Sahlgrenska Akademien

Födoämnesallergi – blandad kompott 2 Tid: Torsdagen den 28 oktober kl 11.15-12.15 Moderator: Magnus Wickman, professor, överläkare, Sachsska barnsjukhuset, Institutionen för miljömedicin, Karolinska Institutet

Plats: Allergistämma 2010 äger rum på Kongress & Konferens i Linköping.

Läs gärna mer om seminarierna och vårt övriga program på www.allergistamma.org Du kan också nå Ulf Bengtsson och Magnus Wickman före Allergistämman för intervjuer och mer information: Ulf Bengtsson: mobil 0704 34 01 80, e-post ulf.j.bengtsson@telia.com Magnus Wickman: telefon 08- 5248 6888, mobil 070-484 3900 e-post magnus.wickman@ki.se

Frågor? Kontakta gärna Catharina Bergsten, pressansvarig, 070 – 608 41 97 eller Hanna Vihavainen, programkommitténs sekreterare, 08-506 28 213 eller 070 – 649 92 45.

Arrangörer: Astma- och Allergiförbundet, Allergicentrum i Östergötland, Landstinget i Östergötland, Vårdalstiftelsen samt Astma- och Allergiföreningarna i Östergötland och Linköping

Taggar: