Vältränade idrottare får oftare astma Hur ska barn och vuxna träna?

Långvarig fysisk ansträngning kan kopplas till en ökad risk att utveckla astma. Störst risk verkar utövarna ha i uthållighetsidrotter som cykling, maratonlöpning, simning och längdskidåkning. Olika idrotter har olika riskfaktorer. Kan något göras för att minska riskerna? Ska ungdomar med astma uppmuntras till idrott på hög nivå? Och hur ska barn och vuxna träna?

Astma & idrott Tid: Torsdagen den 28 oktober kl 13.15-14.15. Moderator: professor Leif Bjermer, Lung- och Allergikliniken, Universitetssjukhuset i Lund

Blås & flås Tid: Torsdagen den 28 oktober kl 9.45-10.45. Moderator: docent Margareta Emtner, Avdelningen för fysioterapi, Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Plats: Allergistämma 2010 äger rum på Kongress & Konferens i Linköping.

Läs gärna mer om seminarierna och vårt övriga program på www.allergistamma.org Du kan också nå Leif Bjermer och Margareta Emtner före Allergistämman för intervjuer och mer information: Leif Bjermer: mobiltelefon/direktnummer 070-2126845, e-post leif.bjermer@med.lu.se Margareta Emtner, mobiltelefon/direktnummer 0737 – 59 44 81, 018 – 471 4761, margareta.emtner@neuro.uu.se

Frågor? Kontakta gärna Catharina Bergsten, pressansvarig, 070 – 608 41 97 eller Hanna Vihavainen, programkommitténs sekreterare, 08-506 28 213 eller 070 – 649 92 45.

Arrangörer: Astma- och Allergiförbundet, Allergicentrum i Östergötland, Landstinget i Östergötland, Vårdalstiftelsen samt Astma- och Allergiföreningarna i Östergötland och Linköping.

Taggar: