Brilinta minskar risken för hjärt/kärlhändelser oavsett genetiska variationer hos patienterna

Ny delstudie av PLATO visar att ticagrelor minskar antalet hjärt/kärlhändelser även hos patienter där genetiska variationer reducerar effekten av klopidogrel. Studien omfattade 10 285 patienter och är den största som gjorts när det gäller att mäta genetiska olikheters påverkan på läkemedlets effekt.

En ny delstudie av PLATO (A Study of PLATelet Inhibition and Patient Outcomes) visar att effekterna hos patienter med akut kranskärlssjukdom (ACS), som behandlades med ticagrelor (Brilinta/Brilique), kvarstod oavsett om patienterna hade de genetiska variationer som har visats påverka hur patienten svarar på behandling med klopidogrel. Effektmåttet var den sammanlagda förekomsten av dödsfall i hjärt/kärlhändelse, hjärtinfarkt eller stroke. Denna delstudie är den första som granskar både effekt och blödningsrisker hos ACS-patienter under behandling med ticagrelor som har avvikelser i generna för CYP2C19 och/eller ABCB1. Resultaten presenterades idag vid kongressen ESC (European Society of Cardiology) i Stockholm, och publicerades samtidigt i The Lancet.

Resultat för CYP2C19-genen
Oavsett variation i arvsanlag vad gäller CYP2C19 inträffade händelser som omfattas av det primära effektmåttet mer sällan med ticagrelor än med klopidogrel (interaktion p=0,46).  Händelsefrekvensen för ticagrelor var 8,6 % per år för gruppen med bärare av genen med nedsatt funktion, och 8,8 % per år för gruppen utan bärare av genen med nedsatt funktion. För klopidogrel-patienter med nedsatt CYP2C19-genfunktion var händelsefrekvensen 11,2 %, jämfört med 10,0 % för patienter utan denna nedsättning. Liksom i PLATO-studien som helhet fanns inga signifikanta skillnader i fråga om blödning mellan ticagrelor och klopidogrel, oavsett variation i CYP2C19-genen.

Resultat för ABCB1-genen
Delstudien omfattade också behandlingseffekten för ticagrelor och klopidogrel för tre grupper med avvikelse i ABCB1-genen. Dessa definierades som högt, medelhögt respektive lågt uttryck för ABCB1. Värdena på det primära effektmåttet för ticagrelor i de olika grupperna var: 9,5 % per år för lågt, 8,5 % per år för medelhögt, och 8,8 % per år för högt uttryck av genen. Motsvarande värden för klopidogrel var: 10,5 % per år för lågt, 9,8 % per år för medelhögt, respektive 11,9 % per år för högt uttryck av genen. Inget samband noterades mellan variation av ABCB1 och blödningsrisken.

”Den här delstudien är den mest omfattande som hittills gjorts när det gäller att undersöka hur genetiska olikheter påverkar antikoagulationsbehandling av ACS-patienter. I delstudien visades att effekten av ticagrelor var oberoende av genetisk avvikelse när det gäller CYP2C19- respektive ABCB1", säger professor Lars Wallentin, huvudprövare för delstudien av PLATO och professor vid Uppsala Universitet.

Delstudien var utformad för att studera påverkan av CYP2C19- och ABCB1-gener när det gäller effekt och säkerhet vid behandling med ticagrelor respektive klopidogrel. 10 285 ACS-patienter fick sina gener klassificerade avseende CYP2C19 och ABCB1. Med acetylsalicylsyrabehandling som bas fick patienter i ticagrelor-gruppen en startdos på 180 mg följt av en underhållsdos på 90 mg två gånger dagligen, medan patienter i klopidogrel-gruppen fick en startdos på 300-600 mg följt av en underhållsdos på 75 mg en gång dagligen, under 6 till 12 månader.

Om akut kranskärlssjukdom (ACS)
ACS är en sammanfattande beteckning på medicinska tillstånd som orsakas av att hjärtmuskelns blodförsörjning är reducerad. Dessa tillstånd sträcker sig från instabil angina eller smärtor i bröstet (UA) till hjärtinfarkt (MI):

• STEMI är en typ av infarkt som orsakas av att ett kranskärl blockeras av en blodpropp, vilket medför att den del av hjärtmuskeln som försörjs av detta kärl börjar dö.
  • UA/NSTEMI är en typ av infarkt som orsakas av att ett kranskärl förträngs av en blodpropp, vilket medför att den del av hjärtmuskeln som försörjs av detta kärl börjar dö. UA är en av de kranskärlssjukdomar som oftast orsakas av att plack i hjärtats kranskärl lossnat. UA är ”instabil” inte bara för att plack har lossnat (vilket i sin tur kan leda till en infarkt), utan också för att de symtom som uppstår – angina – normalt uppträder oftare, även vid vila, och varar längre.

Om PLATO-studien
PLATO var en stor (18 624 patienter i 43 länder) läkemedelsstudie med direkt jämförelse av behandlingsresultaten för ticagrelor respektive klopidogrel. Den var upplagd för att kunna visa huruvida ticagrelor vid behandling av ACS-patienter kan uppvisa god säkerhetsprofil och uppnå kliniskt meningsfulla kardiovaskulära effekter. PLATO utgick från dagens kliniska praxis vid behandling av ACS-patienter, och omfattade alla kategorier av ACS-patienter (STEMI, NSTEMI & UA), som antingen genomgick någon form av operation eller enbart behandlades med läkemedel.

Om Brilinta/Brilique
Ticagrelor (Brilinta/Brilique) är ett oralt läkemedel under utveckling, avsett för antitrombocytbehandling vid ACS. Ticagrelor är en direktverkande antagonist mot receptorn för P2Y12 och tillhör en kemisk klass som kallas cyklopentyl-triazolopyrimidiner (CPTP). Ticagrelor är den första reversibla orala ADP-receptorantagonisten.

Brilinta och Brilique är varumärken som tillhör AstraZeneca-koncernen.

Kontaktpersoner:
Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Kristian Sjöholm, Nordic PR Manager, tel: 08 553 231 35, mob: 0733-351426
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654 364

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se
www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.