Underlag om Brilinta (ticagrelor) finns nu på FDA:s hemsida

Den amerikanska registreringsmyndigheten FDA har idag publicerat informationsmaterial inför mötet den 28 juli 2010 i den rådgivande kommittén Cardiovascular and Renal Drugs Advisory Committee (CRDAC). Vid mötet ska man diskutera AstraZenecas registreringsansökan för den orala koagulationshämmaren ticagrelor. Det föreslagna produktnamnet för ticagrelor i USA är Brilinta, under förutsättning att FDA ger sitt godkännande.

Informationsmaterialet finns på FDA:s hemsida på följande länk:

Den 19 november 2009 meddelade AstraZeneca att registreringsansökan (NDA) för ticagrelor skickats in till FDA. Ansökan avser behandling för att minska allvarliga hjärt/kärlhändelser (major adverse cardiac events, MACE) hos patienter med akut kranskärlssjukdom.

Kontaktpersoner:

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654 364

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se
www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.