Atea först i Sverige att erbjuda kunder Microsoft Cloud for Sovereignty

Nu släpper Microsoft en förhandsversion av Microsoft Cloud for Sovereignty, och Atea är den första samarbetspartnern i Sverige att erbjuda lösningen. Cloud for Sovereignty är en ny molntjänstlösning för Azure som skapar ytterligare kontroll för offentlig sektor att digitalisera verksamheten i Microsofts molnlösning – med särskilt känsliga krav på efterlevnad, säkerhet, policys och dataresidens.

Microsoft Cloud for Sovereignty släpps nu i publik förhandsversion och lösningen kommer underlätta digitaliseringsarbetet för offentlig sektor genom större kontroll över data och ökad transparens kring molnets operativa- och styrningsprocesser. Genom branschledande policykontroller kommer kunder inom offentlig sektor kunna uppfylla olika regleringskrav och implementera policys för att behålla sina data inom föredragna och specificerade geografiska gränser.

– Atea har arbetat med Microsoft Cloud for Sovereignty i över ett år och varit en drivande partner i utvecklingen av lösningen. Vi har redan genomfört fyra Proof-of-Concepts hos kommuner, myndigheter och regioner och är glada att nu kunna erbjuda molntjänsten publikt för kunder som vill ha mer kontroll på sin väg till molnet, säger Nina Karlsson, Head of Hybrid Platforms på Atea Sverige.

Nya bestämmelser kring databehandling och nytt dataskyddsavtal
Under sommaren röstade Riksdagen igenom en ny sekretessbrytande bestämmelse som underlättar databehandling av känsliga personuppgifter i molnet. Beslut fattades även om ett nytt dataskyddsavtal mellan EU och USA som innebär att dataöverföringar till USA kan göras utan särskilda skyddsåtgärder.

– Sommarens positiva förändringar runt dataskydd och sekretess gör det mycket enklare att använda molntjänster, men vi har respekt för att det kan finnas vissa typer av applikationer med behov av särskilda lösningar. Det kan röra sig om stora mängder känslig data som kräver de absolut senaste krypteringslösningarna eller särskilda krav på att applikationer håller sig till de policys som är uppsatta. Här kan nya Microsoft Cloud for Sovereignty spela en stor roll, säger Daniel Akenine, nationell teknikchef på Microsoft Sverige.

– På kort tid har vi sett flera positiva förändringar kopplat till användningen av amerikanska molntjänster. I synnerhet lagförändringar i offentlighets- och sekretesslagen (OSL) och adekvansbeslutet mellan EU och USA som gör det fullt lagligt att nyttja amerikanska molntjänster. Där blir Cloud for Sovereignty en viktig pusselbit för att även kunna uppfylla kravet på lämplighet, säger Mattias Bruhn Chefsarkitekt på Atea Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Kevin Bell, PR-ansvarig, Atea Sverige
kevin.bell@atea.se

Om Atea
Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum. Atea finns representerade i 88 städer med över 8 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Atea levererar hårdvara och mjukvara från ledande globala tillverkare och tillhandahåller konsulter och tjänstelösningar. Vi hanterar, driftar och utvecklar våra kunders IT-miljöer. Atea hade en omsättning på cirka 47 miljarder NOK (2022) och finns listat på Oslo Börs. www.atea.se