Atea hjälper NCC med tidig Hyper-V virtualisering

(Sverige) NCC är i full gång med att virtualisera sin test- och utvecklingsmiljö med hjälp av Microsofts Hyper-V och Virtual Machine Manager. Med Ateas hjälp är NCC en av de första organisationer i Sverige som implementerar Microsofts nya virtualiseringsverktyg. I november kommer 150 fysiska servrar att ha ersatts av knappt 70, medan kapaciteten och möjligheterna har ökat.

NCC har en stor test- och utvecklingsmiljö baserad på Microsofts teknik placerad i Stockholm. Miljön växte fort och det blev både dyrt och trångt. Därför ville System Manager Göran Dalsgard gärna prova Microsofts nya virtualiseringsverktyg så fort som möjligt.

– Eftersom vi har en genuin Microsoft-miljö och ville virtualisera vår servermiljö så fort som möjligt kontaktade vi Atea. Genom att ha blivit utsedda att delta i Microsofts testprojekt för Virtual Machine Manager har vi redan virtualiserat 25 servrar och räknar med att ha färre än 70 fysiska servrar i mitten av november. I dag fungerar det suveränt bra, tack vare Ateas duktiga konsulter och support från Microsoft. Med den här lösningen behöver vi fortsatt bara ha kontakt med en partner om licenser med mera. Det är ett stort plus. Dessutom sparar vi både el och kylning och får ett betydligt minskat behov av att köpa nya servrar så fort vi behöver testa något nytt, säger Göran Dalsgard.

Atea samarbetar sedan länge med NCC kring utvecklingen och förvaltningen av deras IT-infrastruktur. Det som nu har installerats är Microsofts virtualiseringsmotor Hyper-V, adminstrationsverktyget Virtual Machine Manager samt Operation Manager för övervakning och adminstration.

– Med sin nya virtualiseringslösning drar NCC inte bara nytta av alla vanliga fördelar med virtualisering, som ökad effektivitet, energibesparingar och ökad flexibilitet, utan också de fördelar det ger att satsa på en enhetlig teknik. Att de vänder sig till oss som samarbetspartner är hedrande och jag ser det som ett bevis på att vi har lyckats ta till oss den nya tekniken och kan hjälpa våra kunder att få ut så mycket som möjligt av den, säger Björn-Erik Karlsson, regionchef Atea Sverige AB.

– Vi har samarbetat med NCC under lång tid och vet att de har jobbat mycket med virtualisering. Därför känns det extra bra att en kund som verkligen kan virtualisering väljer vårt nya verktyg och får så bra resultat. Det visar att det fungerar och är konkurrenskraftigt, säger Ulf Alvarsson, produktmarknadschef Windows Server och System Center på Microsoft.