Atea hjälper Vansbro kommun effektivisera med ny it-plattform

(Sverige) Vansbro kommun investerar i en ny it-plattform som ska effektivisera administration och kontohantering samtidigt som kontrollen och säkerheten ökar. Med 700 anställda i kommunen och 1 200 elevkonton att hantera blir tidsbesparingen stor. Atea hjälper kommunen i förändringsarbetet i en affär värd cirka 2 Mkr.

Som inom alla organisationer ökar it-användandet i Vansbro kommun. Det gör att den gamla it-miljön från slutet av 90-talet inte längre räcker till. Kommunen har därför beslutat att införa en ny it-plattform som effektiviserar it-stödet och förbättrar kvalitet, säkerhet och funktionalitet. Samtidigt knyts alla kommunens enheter samman i en gemensam it-miljö.

– Vi kom till ett vägskäl, där vi antingen måste anställa fler för att klara it-driften eller investera i en ny miljö. Naturligt nog föll valet på det senare, vilket gör att vi fortsatt klarar oss med de 4,5 it-tjänster vi har i dag. Förutom en enorm förenkling av administration och kontohantering ser vi stora fördelar med ökad kontroll och säkerhet. Viktigt för oss i det här arbetet är kunskapsöverföring – att vi skaffar oss egen kompetens och inte blir beroende av en leverantör. Därför har vi valt att göra denna förändring med stöd från Atea, som har stor erfarenhet och kompetens på området, säger Agneta Jansson, it-samordnare, Vansbro kommun.

– Vansbro kommun gör mycket av jobbet själva och det är ett sätt att arbeta som vi är vana med. Vårt mål är att flytta över så mycket kunskap till kunden som möjligt. Atea har standardiserat den här typen av lösningar och skapat ett paket som blivit attraktivt, inte minst bland kommuner, säger Per Melbi, regionchef Atea Sverige.

I en första etapp införs en ny smart grundplattform baserad på centraliserad datalagring, bladservrar och virtualisering med VMware liksom även en ny backuplösning. Till skolstarten i höst ska AD baserat på Windows Server 2008 vara infört. Det kan beskrivas som ett slags avancerad adresskatalog som bland annat styr elevernas och lärarnas möjligheter att komma åt information och hanterar e-postkonton med automatik. I kombination med Microsofts Identity Lifecycle Manager hanteras identiteter och konton automatiskt, vilket underlättar vid såväl överflyttning av elever mellan årskurser och skolor som lönehantering och anställningar inom kommunen.