Atea i nya avtal om IT-drift till offentlig sektor

(Sverige) Atea tecknar avtal med Kammarkollegiet om IT- drift på plats respektive IT-drift av användarnära funktioner för statliga myndigheter och de flesta kommuner och landsting i Sverige. Avtalen beräknas totalt sett vara värda omkring 800 miljoner kronor per år i upp till 5 år för samtliga leverantörer.

- Vi ser fram emot möjligheten att ta ansvar för att skapa effektivitet och största möjliga nytta av IT-infrastrukturen hos myndigheter, kommuner och landsting över hela Sverige. Avtalen är en möjlighet för oss att stärka våra redan goda relationer med verksamheter i offentlig sektor, säger Lars Pettersson, vd Atea Sverige. Det första av de två ramavtalen som Atea nu tecknat med Kammarkollegiet gäller IT- drift på plats. Detta avtal är totalt värt ca 400 miljoner svenska kronor per år under maximalt 5 år. Det kan gälla bland annat drift, utveckling och support av infrastruktur inom produktområdena: servrar, datalagring, klienter och kommunikation, drift och support av applikationer. Ytterligare fem leverantörer tecknar samma avtal. Det andra avtalet som avser IT-drift av användarnära funktioner, beräknas även det vara värt ca 400 miljoner svenska kronor per år under maximalt 5 år. Ramavtalet gäller drift av användarnära funktioner, huvudsakligen funktionsåtaganden för klienter, till exempel i form av arbetsplats som funktion och utskrift som funktion. Ytterligare sju leverantörer tecknar samma avtal. I Ateas fall kommer tjänsterna att kunna utföras i hela Sverige. Landets alla statliga myndigheter och de flesta kommuner och landsting kommer att kunna upphandla driftstjänsterna. Det är första gången som upphandlingen görs.