Atea växer 2009 trots tuff marknad

(Sverige) Ateakoncernen går starkt och ökar sin vinst under det fjärde kvartalet, och går plant i en utmanande marknad under helåret 2009. Atea Sverige gör ett starkt fjärde kvartal, summerar 2009 med samma resultat som 2008 och tar marknadsandelar. Tillväxt står högst på agendan för 2010.

Atea Sverige går plant i en vikande marknad och tar marknadsandelar Atea Sverige gör ett starkt fjärde kvartal och summerar 2009 med en årsomsättning på strax under 5 miljarder svenska kronor (4 823,7 MSEK), en minskning med 3,8 procent jämfört med 2008. Atea Sveriges vinst EBITDA för 2009 blev 168 miljoner svenska kronor, en marginell minskning jämfört med resultatet 2008. Totalt sett minskade marknaden för it-infrastrukturprodukter i antal enheter räknat i Sverige med kring 16 procent under 2009. Atea Sverige ökade däremot sin försäljning räknat i antal enheter med två procent och tog därmed marknadsandelar. - Atea tar marknadsandelar och står ännu starkare idag, trots ett år med en tuff marknad. Vi är stolta över att ha vunnit många tidigare och nya kunders förtroende och över att ha fortsatt kunna effektivisera och utveckla deras it-infrastruktur under året. Bland annat har ett antal kunder valt att ge Atea helhetsansvaret för att förvalta och utveckla deras it-arbetsplatser, vi har byggt nya effektiva datacenter och hjälpt kunder att minska sina kostnader för inköp och hantering av hård- och mjukvara, säger Lars Pettersson, vd Atea Sverige. Tillväxt på agendan i Sverige 2010 - Vi har tydliga och utmanande tillväxtmål. Under 2010 satsar vi offensivt bland annat på distansmöteslösningar, printområdet, portaler och datorer till skolor och Windows 7. Under 2009 valde vi att inte göra några förvärv, men i år kommer vi med största sannolikhet att växa både genom att köpa verksamheter och genom att rekrytera nya kollegor, säger Lars Pettersson, vd Atea Sverige. Ateakoncernen går plant och gör fyra förvärv under 2009 Ateakoncernen gör ett gott resultat under det fjärde kvartalet 2009, omsättningen blev 5 436 MSEK, i linje med det fjärde kvartalet 2008. Vinsten EBITDA ökade med hela 22,5 procent jämfört med fjärde kvartalet 2008 och slutade på 289,1 MSEK. Helåret 2009 omsatte Ateakoncernen 17 744,1 MSEK och vinsten EBITDA blev 669,3 MSEK – bägge på ungefär samma nivåer som 2008. - Atea gör stark prestation 2009 och vinner marknadsandelar i en utmanande marknad. Jag är nöjd med att våra offensiva planer och vårt program för kostnadskontroll har fungerat väl, med en bibehållen vinnaranda och hög motivation bland medarbetarna. Atea är idag ännu starkare och bättre positionerade för att nå våra tillväxtmål enligt vår plan 20:11:1, säger Claus Hougesen, koncernchef Atea. Ateakoncernen förvärvade fyra bolag under det fjärde kvartalet 2009. Samtliga förvärv gjordes inom några av Ateas tillväxtområden; Unified Communication och distansmöten, respektive tjänster kring infrastruktur. Förväntad tillväxt i koncernen 2010 och 2011 Ateakoncernens tydliga mål är 20:11:1, med andra ord att uppnå en omsättning på 20 miljarder norska kronor och en vinst EBITDA på 1 miljard norska kronor år 2011. - Vårt mål är att fortsätta vara offensiva och vinna marknadsandelar inom it-infrastruktur. För att nå vårt ambitiösa mål 20:11:1 förväntar vi oss att växa både organiskt och genom förvärv under 2010 och 2011, säger Claus Hougesen, Ateas koncernchef. Läs mer: • Kvartalsrapporten och presentationen finns tillgängliga på www.atea.com/reports • Presskonferensen kan ses på webcast på www.atea.com/webcast • Börsmeddelandet finns på www.atea.com/ose