Atea vinner nytt vårdavtal med 15 kommuner

Atea Sverige meddelar i dag att man tecknat ett nytt avtal med 15 kommuner i Västra Götaland och Värmland. Avtalet har genomförts tillsammans med tjänsteleverantören Evondos och innefattar läkemedelsrobotar vars syfte är att skapa större självständighet för hemtjänstens vårdtagare. Avtalet innefattar även löpande vidareutvecklingsarbete med kommunerna i syfte att förbättra och effektivisera de tekniska lösningarna som levereras samt komplettera och utveckla funktioner gällande läkemedelshantering och tillhörande tjänster. Avtalet gäller till och med 2025 med möjlighet till förlängning.

Det nya avtalet innefattar 15 kommuner som gått samman och upphandlat läkemedelsrobotar via ett nytt avtal från Atea som genomförts tillsammans med tjänsteleverantören av automatiserad läkemedelshantering Evondos.

En läkemedelsrobot från Evondos meddelar när en vårdtagare ska ta sin medicin – i rätt dos och i rätt tid – och är så kallade läkemedelsautomater för dosdispenserade läkemedel. Om medicinen inte tas skickas ett larm till vårdorganisationen som då kan stötta vårdtagaren på plats.

– Digitala välfärdslösningar är en av nycklarna för att klara framtidens utmaningar inom vård och omsorg. Där verkar Atea för att både stötta och erbjuda kunder helhetslösningar inom välfärdsområdet. Detta avtal är viktigt, inte bara för vår gemensamma position och samverkan på marknaden, utan också för vårt arbete framåt som syftar till att främja självständighet hos brukarna och ett hållbart arbetssätt för medarbetarna, säger Malin Sölsnaes, Chef Vård & Omsorg på Atea Sverige.

Läkemedelsrobotar från Evondos kan bland annat hjälpa till att minska stress hos vårdpersonalen och gör det enklare i schemaplaneringen. Atea kommer stötta kunderna kring it-driftsfrågor, den lokala förankringen på plats och kommer bedriva ett löpande vidareutvecklingsarbete i syfte att förbättra och effektivisera tjänsten, vilket innebär ökad trygghet för kunderna.

– Det här är den hittills största upphandlingen med en takvolym på 1230 tjänstepaket, så vi är väldigt stolta och glada. Det är extra roligt, för Värmland var först ut i Sverige med att införa våra läkemedelsrobotar redan 2017. Nu ser vi fram emot ett förnyat samarbete tillsammans med Atea och kommunerna, Clarence Jacobson, chef affärsutveckling på Evondos AB.

Medverkande kommuner i upphandlingen:

Karlstads kommun, Arvika kommun, Eda kommun, Filipstads kommun, Forshaga kommun, Grums kommun, Hagfors kommun, Hammarö kommun, Kils kommun, Kristinehamns kommun, Munkfors kommun, Säffle kommun, Torsby kommun, Uddevalla kommun, Årjängs kommun

Malin Sölsnaes, Chef Vård & Omsorg på Atea Sverige
malin.solsnaes@atea.se

Clarence Jacobson, Evondos AB
clarence.jacobson@evondos.com

Om Atea
Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum. Atea finns representerade i 88 städer med över 8 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Atea levererar hårdvara och mjukvara från ledande globala tillverkare och tillhandahåller konsulter och tjänstelösningar. Vi hanterar, driftar och utvecklar våra kunders IT-miljöer. Atea hade en omsättning på cirka 47 miljarder NOK (2022) och finns listat på Oslo Börs. www.atea.se