Atea visar positivt resultat trots svag marknad

Atea visar positivt resultat trots svag marknad Pressmeddelande Stockholm, 2002-11-13 På en fortsatt mycket svag målmarknad redovisar Atea, Nordens ledande helhetsleverantör av IT-produkter, ett något svagare resultat än förväntat för tredje kvartalet 2002. Omsättningen uppgick till 1132 MSEK. Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 6 MSEK och resultatet efter finansnetto till 0.4 MSEK. Ateas målgrupp är de största företagen och organisationerna i respektive nordiskt land. De har, som en följd av den allmänna konjunkturnedgången, generellt sett fortsatt att inta en avvaktande hållning till större IT-investeringar. Ackumulerat till och med tredje kvartalet 2002 uppgår Ateas omsättning till 4611 MSEK, rörelseresultatet (EBITA) till 68 MSEK och resultatet efter finansnetto till 40 MSEK. - I somras såg det ut som att den värsta konjunktursvackan hade passerats och att det skulle bli en vändning på vår marknad under tredje kvartalet. Tyvärr blev det inte så, marknaden har fortsatt att utvecklas i negativ riktning. Tredje kvartalet är alltid årets svagaste, men det här kvartalet har varit tuffare än vanligt, säger Thomas Keifer, koncernchef, Atea. Affärsområde Hem-PC försäljning till stora företag och organisationer, där Atea är Nordens största leverantör, har haft en fortsatt god utveckling under tredje kvartalet. Atea har också en stark ställning och god tillväxt som rådgivare och leverantör inom området programvarulicenser (License Management). - Vi ser ett stort intresse för vårt sätt att skapa mervärde för våra kunder med hjälp av Atea Value Chain. Bland annat har vi haft 40 procents ökning inom vårt tjänsteområde Recycling, det vill säga hantering och återvinning av uttjänta IT-produkter på ett säkert, ekonomiskt och miljövänligt sätt, säger Pär Aspengren, VD, Atea Sverige. Atea är Nordens ledande företag för försäljning, distribution och integration av IT-produkter. Genom Atea Value Chain erbjuder Atea ett helhetskoncept för IT-produktförsörjning. Affärsidén är att förenkla och effektivisera sina kunders hantering av IT-produkter genom hela livscykeln. Atea koncernen (Atea Holding AB) bildades juridiskt 1 oktober 2001. Atea ägs av WM-data, det internationella investmentbolaget 3i samt Ateas ledning. Koncernchef är Thomas Keifer. Atea har 700 medarbetare i hela Norden. Omsättningen 2001 uppgick till 6 013 MSEK www.atea.se För ytterligare information, vänligen kontakta: Atea Atea Thomas Keifer, koncernchef Atea Rolf Eriksson, finans/ekonomi Tel: 0733-98 00 06 Tel: 0733-98 55 01 E-post: thomas.keifer@atea.com E-post: rolf.eriksson@atea.com Atea Atea Pär Aspengren, VD Atea Sverige Johan Scherlin, marknad/information Tel: 0733-98 55 00 Tel: 0733-98 43 10 E-post: par.aspengren@atea.com E-post: johan.scherlin@atea.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/13/20021113BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/13/20021113BIT00230/wkr0002.pdf