Ementorkoncernen minskar koldioxidutsläppen och sparar pengar med fokuserat miljöarbete

Ementor Group meddelade i april 2008 att koncernen ökar sitt fokus på miljöfrågorna och tar en ännu mer aktiv roll för att främja och stödja införandet av gröna it-koncept både i egna organisationer och hos kunderna. Idag tar Ementorkoncernen sitt nästa steg i det interna miljöarbetet. Koncernen förväntas minska koldioxidutsläppen med minst 13 % under 2009, och på så sätt minska kostnaderna med upp till 45 miljoner svenska kronor.

Nyligen introducerade Ementor konceptet ”goITgreen” för en hel produktlivscykel med grön it, samt det nya återvinningskonceptet ”goITloop” för kunder i den Norden och Baltikum.

- Det är givet att vi som en ansvarstagande it- och tjänsteleverantör måste ha en hög nivå på vårt eget miljömässiga beteende, säger Claus Hougesen, koncernchef för Ementor.

Högt ställda mål: minska koldioxidutsläpp med en femtedel 2009 och vara klimatneutrala under 2010
Målet är att minska Ementorkoncernens koldioxidutsläpp och att göra kostnadsbesparingar. Ett av Ementors mål är att bli klimatneutralt under 2010. För att nå detta ambitiösa mål måste ett antal interna åtgärder genomföras i hela koncernen. Det finns stora möjligheter att både minska mängden växthusgaser och att samtidigt spara pengar. Koncernen förväntas minska koldioxidutsläppen med minst 13 % under 2009, och på så sätt få kostnadsbesparingar på upp till 45 miljoner svenska kronor.

Handlingsplaner och oberoende uppföljning
Möjligheterna och arbetet för varje företag inom koncernen beskrivs i en handlingsplan för 2009. Baserat på en analys av Ementorkoncernens koldioxidpåverkan för 2007 har alla företag i gruppen en plan med åtgärder inom varje delområde, till exempel bilkörning, flygresor, elektricitet/uppvärmning och avfallshantering. Dessutom får de en sammanfattning av möjliga utsläppsminskningar och ekonomiska besparingar. För att bibehålla ett starkt fokus utförs externa granskningar av företagen CO2Focus AS (klimatrapporter) och Bureau Veritas (ISO14001).

- Den största utmaningen för oss alla är att tänka om och utvärdera hur vi lever och arbetar. Ofta kan små förändringar göra stor skillnad, utan att påverka affärerna. Vårt mål är att få en hälsosam miljö både för oss själva och för våra kunder, samtidigt som vi erbjuder samma servicenivå. Vi kommer att göra skillnad för framtidens miljöfokus, säger Claus Hougesen.

Dokumentation:
Följande information är tillgänglig och kan hämtas på www.ementor.com:
The Ementor Group’s Carbon Action Plan 2009
http://www.ementor.com/upload/About Ementor/COM/Action_Plan_Ementor_ASA_2009.pdf

The Ementor Group’s Footprint Analysis 2007
http://www.ementor.com/upload/About Ementor/COM/Carbon_Footprint_Report_Ementor ASA_2007.pdf

The Ementor Group’s Corporate Environmental Focus

goITgreen (koncept för grön IT), www.goitgreen.com